نمایش پرونده ساده آیتم

dc.contributor.advisorفتحی آذر, اسکندر
dc.contributor.advisorسربخش, پروین
dc.contributor.authorآذرمی, راحله
dc.date.accessioned2019-09-04T06:16:17Z
dc.date.available2019-09-04T06:16:17Z
dc.date.issued1398en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/60598
dc.description.abstractچکیده: پیشینه و هدف: یادگیری به عنوان یکی از چالش‌های اساسی در امر آموزش دانشجویان پرستاری است و ارتقای آن نقش به سزایی در تربیت پرستاران کارآمد دارد با این حال یکی از شیوه‌های دستیابی بهینه به یادگیری برتر استفاده از استراتژی‌های تلفیقی در امر آموزش می‌باشد. این امر پژوهشگران را بر آن داشت تا مطالعه حاضر را با هدف بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر مورد با و بدون نقشه مفهومی بر روی تفکر انتقادی و خودکارآمدی تحصیلی دانشحویان پرستاری انجام دهند. مواد و روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون بود که مشارکت کنندگان در آن 55 دانشجوی ترم چهار پرستاری ( 28 نفر در گروه تجربی و 27 نفر در گروه کنترل ) بودند که قبل از شروع آموزش، تفکر انتقادی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان هر دو گروه با استفاده از پرسشنامه‌های تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان، ثبت و جمع آوری شد. گروه تجربی و گروه کنترل هر کدام طی هشت هفته و هر هفته طی یک جلسه ی 45 دقیقه ای به ترتیب تحت آموزش به شیوه ترکیبی آموزش مبتنی بر مورد با نقشه مفهومی و آموزش مبتنی بر مورد بدون نقشه مفهومی قرار گرفتند. آنالیز آماری با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 13 انجام گرفت. یافته‌ها: دانشجویان دو گروه از نظر ویژگی‌های دموگرافیک تفاوت آماری معنی‌داری نداشتند. نمره پس آزمون تفکر انتقادی در گروه کنترل نسبت به پیش آزمون بطور معنی‌داری افزایش یافت(001/0>PV) اما نمرات خودکارآمدی تحصیلی در این گروه تفاوت معنی‌داری نداشت(06/0=PV). و در گروه تجربی تفکر انتقادی و خودکارآمدی هر دو با (001/0)PV تفاوت معنی‌داری را بین قبل و بعد مداخله نشان داد به این صورت که در بعد از مداخله هم تفکر انتقادی و خودکارآمدی افزایش یافته بود. مقایسه نمرات پس آزمون در گروه‌ها نشان داد که تفکر انتقادی و خودکارآمدی تحصیلی از نظر آماری معنی دار نبود. بحث و نتیجه‌گیری: استفاده از شیوه‌های تلفیقی آموزش مانند نقشه مفهومی به همراه تدریس مبتنی بر مورد می‌تواند تاثیر معنی داری در افزایش مهارت تفکر انتقادی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان ایجاد نماید.en_US
dc.language.isofaen_US
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پرستاری و ماماییen_US
dc.relation.isversionofفارسیen_US
dc.subjectکلید واژه‌ها: نقشه مفهومی، تدریس مبتنی بر مورد، خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان، تفکر انتقادیen_US
dc.titleتاثیر آموزش مبتنی بر مورد با و بدون نقشه مفهومی بر روی تفکر انتقادی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان پرستاری : مطالعه نیمه تجربیen_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.supervisorروشنگر, فریبرز
dc.identifier.docnoپ769en_US
dc.identifier.callno769en_US
dc.contributor.departmentآموزش پرستاریen_US
dc.description.disciplineپرستاریen_US
dc.description.degreeفوق لیسانسen_US


فایلهای درون آیتم

Thumbnail
Thumbnail

این آیتم در مجموعه های زیر مشاهده می شود

نمایش پرونده ساده آیتم