• English
    • Persian
  • Persian 
    • English
    • Persian
  • ورود
مشاهده آیتم 
  •   صفحه اصلی مخزن دانش
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • مشاهده آیتم
  •   صفحه اصلی مخزن دانش
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • مشاهده آیتم
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

تاثیر آموزش مبتنی بر مورد با و بدون نقشه مفهومی بر روی تفکر انتقادی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان پرستاری : مطالعه نیمه تجربی

Thumbnail
نمایش/بازکردن
پایانامه 769 راحله آذرمی (1).pdf (1.592Mb)
مجوز انتشار آذرمی.jpg (977.6Kb)
تاریخ
1398
نویسنده
آذرمی, راحله
Metadata
نمایش پرونده کامل آیتم
چکیده
چکیده: پیشینه و هدف: یادگیری به عنوان یکی از چالش‌های اساسی در امر آموزش دانشجویان پرستاری است و ارتقای آن نقش به سزایی در تربیت پرستاران کارآمد دارد با این حال یکی از شیوه‌های دستیابی بهینه به یادگیری برتر استفاده از استراتژی‌های تلفیقی در امر آموزش می‌باشد. این امر پژوهشگران را بر آن داشت تا مطالعه حاضر را با هدف بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر مورد با و بدون نقشه مفهومی بر روی تفکر انتقادی و خودکارآمدی تحصیلی دانشحویان پرستاری انجام دهند. مواد و روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون بود که مشارکت کنندگان در آن 55 دانشجوی ترم چهار پرستاری ( 28 نفر در گروه تجربی و 27 نفر در گروه کنترل ) بودند که قبل از شروع آموزش، تفکر انتقادی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان هر دو گروه با استفاده از پرسشنامه‌های تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان، ثبت و جمع آوری شد. گروه تجربی و گروه کنترل هر کدام طی هشت هفته و هر هفته طی یک جلسه ی 45 دقیقه ای به ترتیب تحت آموزش به شیوه ترکیبی آموزش مبتنی بر مورد با نقشه مفهومی و آموزش مبتنی بر مورد بدون نقشه مفهومی قرار گرفتند. آنالیز آماری با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 13 انجام گرفت. یافته‌ها: دانشجویان دو گروه از نظر ویژگی‌های دموگرافیک تفاوت آماری معنی‌داری نداشتند. نمره پس آزمون تفکر انتقادی در گروه کنترل نسبت به پیش آزمون بطور معنی‌داری افزایش یافت(001/0>PV) اما نمرات خودکارآمدی تحصیلی در این گروه تفاوت معنی‌داری نداشت(06/0=PV). و در گروه تجربی تفکر انتقادی و خودکارآمدی هر دو با (001/0)PV تفاوت معنی‌داری را بین قبل و بعد مداخله نشان داد به این صورت که در بعد از مداخله هم تفکر انتقادی و خودکارآمدی افزایش یافته بود. مقایسه نمرات پس آزمون در گروه‌ها نشان داد که تفکر انتقادی و خودکارآمدی تحصیلی از نظر آماری معنی دار نبود. بحث و نتیجه‌گیری: استفاده از شیوه‌های تلفیقی آموزش مانند نقشه مفهومی به همراه تدریس مبتنی بر مورد می‌تواند تاثیر معنی داری در افزایش مهارت تفکر انتقادی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان ایجاد نماید.
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/60598
Collections
  • Theses(NM)

مخزن دانش دانشگاه علوم پزشکی تبریز در نرم افزار دی اسپیس، کپی رایت 2018 ©  
تماس با ما | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

مرور

همه مخزنجامعه ها و مجموعه هابراساس تاریخ انتشارنویسنده هاعنوانهاموضوعاین مجموعهبراساس تاریخ انتشارنویسنده هاعنوانهاموضوع

حساب من

ورودثبت نام

مخزن دانش دانشگاه علوم پزشکی تبریز در نرم افزار دی اسپیس، کپی رایت 2018 ©  
تماس با ما | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV