Show simple item record

dc.contributor.advisorشکیبا زاده, الهام
dc.contributor.authorخوشمرام, نجیبه
dc.date.accessioned2019-09-02T06:33:57Z
dc.date.available2019-09-02T06:33:57Z
dc.date.issued1397/04/28en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/60575
dc.description.abstractخلاصه فارسی مقدمه: دوره نوجوانی، دوره نگرانی و نیازهای خاص بهداشتی بوده و برخی از رفتارهای ارتقا دهنده یا مخرب سلامت، در این دوران شکل گرفته و اغلب تا سنین بزرگسالی باقی می مانند. رفتارهای خودمراقبتی ارتقا دهنده سلامت، اساسی ترین راه پیشگیری از ابتلا به بیماریهای مزمن شناخته شده است. هدف: این مطالعه با هدف طراحی بسته های خود مراقبتی برای دانش آموزان به منظور ارتقای رفتارهای ارتقا دهنده سلامت در آنان انجام گرفت. روش کار و مواد: این مطالعه یک تحقیق در سیستم سلامت بود که در سال تحصیلی 1396-1395 در چهار مرحله انجام گرفت. ابتدا، موارد خودمراقبتی در نوجوانان، از طریق انجام مرور نظام مند استخراج شدند. سپس، از پرسشنامه ارتقای سلامت نوجوان، برای تعیین وضعیت خودمراقبتی دانش آموزان استفاده شد و نتایج با نرم افزارSPSS و با استفاده از آمارهای توصیفی و آزمون های پارامتریک تحلیل گردیدند. در ادامه، با توجه به نتایج مطالعه، رویکردهای بین المللی و ملی ارتقای سلامت، بسته خودمراقبتی تدوین و در نهایت روش مناسب آموزشی برای پیاده سازی بسته های تدوین شده، طراحی شد. یافته ها: میانگین کلی رفتارهای خودمراقبتی در نوجوانان (69.83) بود که بالاترین نمره در بعد سلامت معنوی و کمترین نمره در بعد سلامت جسمی بود. بنابراین بسته آموزشی برای ارتقای رفتارهای خودمراقبتی آنان در چهار بعد سلامت و در دوازده موضوع تدوین شد. روش های سخنرانی، ایفای نقش و نمایش عملی از طریق همسالان برای آموزش بسته خودمراقبتی تعیین شد. نتیجه گیری: با وجود این که رفتارهای خود مراقبتی نوجوانان در سطح خوبی می باشد اما اضافه وزن، چاقی و فشارخون در آنان بالا بوده و تحرک بدنی کافی نداشتند. بنابراین نوجوانان نیاز به خودمراقبتی بیشتری داشتند که بسته آموزشی برای ارتقای رفتارهای خودمراقبتی در آنان طراحی شد و پیشنهاد می شود آموزش خودمراقبتی از طریق همسالان در مدارس در اولویت برنامه ها قرار گیرد. کلیدواژه ها: ارتقای سلامت، بسته آموزشی، خود مراقبتی، روش آموزش، نوجوان، همسالان.en_US
dc.language.isofaen_US
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز،دانشکده مدیریت واطلاع رسانی پزشکیen_US
dc.relation.isversionofفارسیen_US
dc.subjectارتقای سلامت، بسته آموزشی، خود مراقبتی، روش آموزش، نوجوان، همسالانen_US
dc.titleطراحی بسته های خود مراقبتی مدرسه محور برای نوجوانانen_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.supervisorتبریزی, جعفرصادق
dc.contributor.supervisorدشمنگیر, لیلا
dc.contributor.departmentمدیریتen_US
dc.description.disciplineمدیریت خدمات بهداشتیen_US
dc.description.degreeکارشناسی ارشدen_US
dc.citation.reviewerقلیزاده, معصومه
dc.citation.reviewerجهانگیری, لیلا


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record