dc.contributor.advisor | دشمنگير, ليلا | |
dc.contributor.advisor | جنتي, علی | |
dc.contributor.author | موسي الرضائي, محمدتقي | |
dc.date.accessioned | 2019-09-01T05:57:15Z | |
dc.date.available | 2019-09-01T05:57:15Z | |
dc.date.issued | 1396/11/30 | en_US |
dc.identifier.uri | http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/60560 | |
dc.description.abstract | چکیده فارسی
مقدمه: کسورات بیمارستانی یکی از مهم ترین مشکلات مالی اکثر بیمارستان های کشور
و یکی از دغدغه های مدیران بیمارستانی در مدیریت هزینه های بیمارستانی است.
هدف: هدف از مطالعه حاضر تعیین میزان و علل کسورات پرونده های بیمارستانی و ارائه
راهکار برای کاهش آن می باشد.
روش کار و مواد: پژوهش حاضر یک مطالعه چند روشی شامل؛ یک مطالعه مروری
و مطالعه کیفی و کمی است. جامعه آماری پژوهش را پرونده های کسور خورده بیماران بستری
در پنج بیمارستان امام رضا )ع(، شهید مدنی، شمس، شهریار و امیرالمؤمنین )ع( شهر تبریز در
نیمه اول سال های 1394 و 1395 تشکیل می دهند. گردآوری داده ها از طریق مشاهده اسناد
و بررسی مستندات و فایل های الکترونیکی کسورات )موجود در بیمارستان ها( از طریق یک
چک لیست محقق ساخته و با بهره گیری از روش های مصاحبه و پانل دلفی انجام گرفت. تحلیل
داده ها به صورت توصیفی و تحلیل محتوایی و به ترتیب با استفاده از نرم افزار Excel ( 2013 )
و MAXQDA 10 انجام گردید.
یافته ها: بیشترین میزان کسورات در بخش خصوصی مربوط به بیمارستان شمس ) 7815
میلیون ریال در نیمه اول سال 1395 ( و در دولتی، بیمارستان امام رضا )ع( ) 24667 میلیون
ریال در نیمه اول سال 1395 ) در صورتحساب های بیمه سلامت و در بخش غیردولتی
بیمارستان امیرالمؤمنین )ع( ) 1228 میلیون ریال در صورتحساب های تأمین اجتماعی نیمه اول
سال 1395 ( می باشد. عمده ترین نوع کسورات در بیمه تأمین اجتماعی شامل حق العمل
2
جراحی، ویزیت، بیهوشی، هتلینگ، مشاوره، هزینه اتاق عمل و در بیمه سلامت نیز حق العمل
جراحی، ویزیت، هتلینگ، آنژیوگرافی، اتاق عمل، مشاوره، دارو و لوازم مصرفی بودند.
نتیجه گیری: عمده ترین کسورات مربوط به حق العمل، حق العلاج و مشاوره بیماران و از
جانب پزشکان می باشند؛ بنابراین توجیه اصولی پزشکان و نظارت بر کدگذاری پزشکان از طریق
تشکیل کمیته فنی جهت کاهش اساسی کسورات ضروری است.
واژگان کلیدی: کسورات، پرونده بستری، بیمارستان، بیمه، تبریز | en_US |
dc.language.iso | fa | en_US |
dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی تبریز،دانشکده مدیریت واطلاع رسانی پزشکی | en_US |
dc.relation.isversionof | فارسی | en_US |
dc.subject | کسورات، پرونده بستری، بیمارستان، بیمه، تبریز | en_US |
dc.title | بررسي ميزان و علل کسورات بيمارستان های منتخب شهر تبريز در سال های 95 - 1394 و ارائه راهکارهای مناسب | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.contributor.supervisor | ايماني, علي | |
dc.contributor.department | مدیریت | en_US |
dc.description.discipline | مدیریت خدمات بهداشتی | en_US |
dc.description.degree | کارشناسی ارشد | en_US |
dc.citation.reviewer | پیری, ذکیه | |
dc.citation.reviewer | یوسفی, محمود | |