Show simple item record

dc.contributor.advisorایزدی، شبنم
dc.contributor.authorطهماس زاده، زینب
dc.date.accessioned2019-08-19T09:55:15Z
dc.date.available2019-08-19T09:55:15Z
dc.date.issued1398en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/60478
dc.description.abstractبررسی کیفیت خدمات کودکان مبتلابه اختلالات طیف اوتیسم در استان آذربایجان شرقی چکیده مقدمه و هدف: "اختلال طیف اوتیسم، یکی از اختلالات عصبی رشدی است که با آسیب در تعاملات اجتماعی و رفتارها، علایق و حرکات کلیشه‌ای و تکراری شناخته می‌شود." این مطالعه با هدف بررسی کیفیت خدمات کودکان مبتلابه اختلالات طیف اوتیسم در استان آذربایجان شرقی انجام گرفت. روش پژوهش: مطالعه حاضر یک مطالعه‌ی مقطعی است که در سال 1397 انجام شد. برای جمع آوری داده ها 112 نفر از والدین کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم از چهار مرکز خصوصی وابسته به بهزیستی در شهرستان تبریز و یک مرکز خصوصی وابسته به بهزیستی در شهرستان عجب‌شیر، مدرسه استثنایی وابسته به آموزش ‌و پرورش و یک مرکز دولتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز ارائه‌دهنده خدمات آموزشی مراقبتی به کودکان مبتلابه اختلالات طیف اوتیسم وارد مطالعه شدند. از پرسشنامه کیفیت خدمات برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و تحلیلی و نرم‌افزار SPSS-19 استفاده شد. یافته‌ها: بر اساس یافته های مطالعه 3/81 درصد کودکان مشارکت کننده مذکر بوده، 5/45 درصد دارای بیمه تامین اجتماعی بود و شغل 58 درصد پدر آن‌ها آزاد بود. بر اساس یافته های مطالعه متوسط کیفیت خدمت از دیدگاه والدین کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم(3/25) 9/60 از 100 بود که نشانگر وضعیت متوسط کیفیت خدمت می باشد. حیطه مشارکت والدین در تصمیمات با میانگین (2/43) 8/68 بهترین وضعیت و هماهنگی مراقبت بین ارائه دهندگان خدمات با (4/29) 4/52 بدترین وضعیت را داشت. در تعیین ارتباط بین حیطه‌های مشارکت، هماهنگی، تداوم و کیفیت خدمت از دیدگاه والدین و اطلاعات دموگرافیکی، وضعیت بیماری کودک و تشخیص‌های ASD ارتباط معنی‌داری یافت نشد. نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه نشانگر وجود ظرفیت بسیار زیاد برای بهبود کیفیت خدمات ارائه شده به کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم می باشد و لزوم تدوین برنامه های بمنظور افزایش مشارکت والدین در مراقبت ها، هماهنگی بین ارائه دهندگان مختلف و تداوم مراقبت ها بین سازمان های مختلف مسئول احساس می شود.en_US
dc.language.isofaen_US
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز, دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکیen_US
dc.subjectواژگان کلیدی: کیفیت خدمات، اختلال طیف اوتیسم، دیدگاه گیرندگان خدماتen_US
dc.titleبررسی کیفیت خدمات کودکان مبتلابه اختلالات طیف اوتیسم در استان آذربایجان شرقیen_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.supervisorقلی پور، کمال
dc.contributor.departmentگروه مدیریت خدمات بهداشتیen_US
dc.description.disciplineمدیریت خدمات بهداشتی درمانیen_US
dc.description.degreeکارشناسیen_US
dc.citation.epage
dc.citation.reviewerخدایاری، رحیم
dc.citation.reviewerعلیزاده، گیسو


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record