Show simple item record

dc.contributor.advisorسخنور, مبین
dc.contributor.authorمطهری راد, خدیجه
dc.date.accessioned2019-02-24T09:02:30Z
dc.date.available2019-02-24T09:02:30Z
dc.date.issued1397en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/59771
dc.description.abstractمقدمه و هدف: ویزیت سرپایی نقطه شروع فرآیند درمان است. که صحت آن، تعیین کننده پیامدهای درمان بیمار می باشد. دریافت ویزیت با کیفیت بالا موجب ارتقای سلامت بیمار و همچنین رضایتمندی وی می شود. رضایت بیماران هدف اصلی نظام سلامت از اجرای طرح تحول به شمار می آید. این مطالعه با هدف بررسی کیفیت ویزیت سرپایی در درمانگاه های دولتی و خصوصی شهر تبریز در سال 1397 انجام شد. روش پژوهش: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی است که به صورت مقطعی در سال 1397 انجام شد. محیط پژوهش شامل کلیه درمانگاه های خصوصی و دولتی شهر تبریز بود که از بین آن ها درمانگاه های بیمارستان امام رضا (ع)، شیخ الرئیس و درمانگاه بیمارستان شهید طالقانی از بخش دولتی و درمانگاه های بیمارستان بهبود و بیمارستان بین المللی تبریز از بخش خصوصی انتخاب شد. حجم نمونه به میزان 384 نفر برآورد گردید. از پرسشنامه کیفیت ویزیت (شامل سه بخش ساختار، فرآیند و پیامد) جهت جمع آوری داده ها استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با بهره گیری از آمار توصیفی و تحلیلی و از طریق نرم افزار SPSS نسخه 22 انجام شد. یافته ها: در مجموع تعداد 194 پرسشنامه از درمانگاه های دولتی و 192 پرسشنامه از درمانگاه های خصوصی جمع آوری گردید. میانگین کیفیت ساختاری در درمانگاه های دولتی و خصوصی به ترتیب برابر با 60/75 و 26/50 بود. میانگین کیفیت فرآیندی در درمانگاه های دولتی 08/84 و در درمانگاه های خصوصی 05/81 برآورد گردید. 45/77 درصد از بیماران در درمانگاه های دولتی و 60/77 درصد از بیماران در درمانگاه های خصوصی از پیامدهای ویزیت رضایت داشتند. در مجموع کیفیت کلی خدمات در درمانگاه های دولتی 04/79 درصد و درمانگاه های خصوصی 64/69 درصد می باشد. میانگین مدت زمان انتظار قبل از ویزیت توسط پزشک در درمانگاه های دولتی و خصوصی به ترتیب برابر با 21/141 و 44/156 دقیقه بود. میانگین مدت زمان ویزیت در درمانگاه های دولتی برابر با 56/25 و در درمانگاه های خصوصی برابر با 41/25 دقیقه محاسبه گردید. نتیجه گیری: کیفیت کلی خدمات در درمانگاه های دولتی و خصوصی مورد مطالعه در وضعیت متوسط قرار داشته است. میانگین کیفیت کلی خدمات ویزیت در مراکز دولتی بهتر از خصوصی بود. میانگین مدت زمان ویزیت نسبت به مطالعه های قبلی مناسب تر و نزدیک و حتی بالاتر از حد استاندارد بوده است. ولی میانگین مدت زمان انتظار بیماران زیاد بوده¬ است.en_US
dc.language.isofaen_US
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز- دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی- تبریزen_US
dc.subjectکیفیت، ویزیت سرپایی، درمانگاه های دولتی، درمانگاه های خصوصیen_US
dc.titleبررسی کیفیت ویزیت سرپایی در درمانگاه های دولتی و خصوصی شهر تبریز در سال 1397en_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.supervisorغلام زاده نیکجو, رعنا
dc.contributor.departmentگروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانیen_US
dc.description.disciplineمدیریت خدمات بهداشتی درمانیen_US
dc.description.degreeکارشناسیen_US
dc.citation.epage
dc.citation.reviewerقلی زاده, معصومه


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record