dc.contributor.advisor | میرغفوروند, مژگان | |
dc.contributor.author | اصغریان, بیتا | |
dc.date.accessioned | 2018-10-14T06:38:34Z | |
dc.date.available | 2018-10-14T06:38:34Z | |
dc.date.issued | 1397 | en_US |
dc.identifier.uri | http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/58860 | |
dc.description.abstract | چکیده: زمینه و هدف: بارداری یک تغییر بزرگ در زندگی زنان است که باعث بروز تغییرات روحی و روانی و جسمانی بیش از هر زمان دیگر می شود و آنها را در معرض استرس و اضطراب قرار می دهد. کیفیت زندگی و همبستگی مادری - جنینی مادران باردار با پیامدهای نامطلوب حاملگی قبلی دچار افت می شود. همچنین مادران باردار با پیامدهای نامطلوب حاملگی قبلی استرس و اضطراب بیشتری در بارداری تجربه می کنند. این مطالعه با هدف تاثیر آموزش مادران باردار با پیامدهای نامطلوب حاملگی قبلی و همسرانشان بر روی کیفیت زندگی و همبستگی مادری - جنینی انجام شد.
روش بررسی: این کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده، بر روی 132 مادر باردار با پیامدهای نامطلوب حاملگی قبلی در سن 28-24 هفتگی بارداری، مراجعه کننده به مراکز بهداشتی شهرستان سراب، ایران، انجام شد. مادران باردار با پیامداهای نامطلوب حاملگی قبلی به دو گروه کنترل (66n=) و مداخله (66n=) تخصیص تصادفی شدند. به مادران باردار با پیامدهای نامطلوب حاملگی قبلی چهار جلسه آموزشی در زمینه کیفیت زندگی و کتابچه آموزشی داده شد و همچنین دو جلسه آموزشی در زمینه همبستگی ماردی - جنینی و اضطراب به مادران باردار و همسرانشان داده شد. مادران باردار پرسشنامه های کیفیت زندگی SF-36 و همبستگی مادری - جنینی کرانلی و اضطراب اشپیلبرگر را قبل از مداخله و چهار هفته بعد از مداخله تکمیل کردند. از آزمون های تی مستقل قبل از مداخله و ANCOVA بعد از مداخله بعد از مداخله با تعدیل نمره پایه استفاده شد.
یافته ها: بین دو گروه مداخله و کنترل از نظر مشخصات فردی - اجتماعی تفاوت معنی دار آماری وجود نداشت (05/0 P=). چهار هفته بعد از اتمام مداخله با کنترل نمرات پایه، میانگین نمره کیفیت زندگی (تفاوت میانگین تعدیل یافته:8/35، فاصله اطمینان 95%: .3/30 تا 2/41، 001/0>p) و همبستگی مادری - جنینی (تفاوت میانگین تعدیل یافته:8/35، فاصله اطمینان 95%: .3/30 تا 2/41، 001/0>p)گروه مداخله به طور معنی داری بیشتر از گروه کنترل بود. میانگین نمره اضطراب با کنترل نمره پایه چهار هفته بعد از اتمام مداخله (تفاوت میانگین:6/19- ، فاصله اطمینان 95%: 9/21- تا 3/17-، 001/0>p) در گروه مداخله مداخله به طور معنی داری کمتر از گروه کنترل بود.
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش ماردان باردا با پیامدهای نامطلوب حاملگی قبلی و همسرانشان باعث بهبود کیفیت زندگی و همبستگی مادری - جنینی مادران باردار با پیامدها ی نامطلوب حاملگی قبلی و کاهش اضطراب آنها می شود. | en_US |
dc.language.iso | fa | en_US |
dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پرستاری و مامایی | en_US |
dc.relation.isversionof | فارسی | en_US |
dc.title | تاثیر کلاس های آموزشی مادران باردار و همسرانشان بر روی کیفیت زندگی و همبستگی مادری- جنینی مادران باردار با پیامدهای نامطلوب حاملگی قبلی، کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.contributor.supervisor | صحتی شفائی, فهیمه | |
dc.contributor.supervisor | فردی آذر, زهرا | |
dc.identifier.docno | پ717 | en_US |
dc.identifier.callno | 717 | en_US |
dc.contributor.department | آموزش مامایی | en_US |
dc.description.discipline | مامایی | en_US |
dc.description.degree | فوق لیسانس | en_US |