• English
    • Persian
    • English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

تاثیر کلاس های آموزشی مادران باردار و همسرانشان بر روی کیفیت زندگی و همبستگی مادری- جنینی مادران باردار با پیامدهای نامطلوب حاملگی قبلی، کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده

Thumbnail
View/Open
پ717 پایانامه بیتا اصغریان.pdf (1.526Mb)
Date
1397
Author
اصغریان, بیتا
Metadata
Show full item record
Abstract
چکیده: زمینه و هدف: بارداری یک تغییر بزرگ در زندگی زنان است که باعث بروز تغییرات روحی و روانی و جسمانی بیش از هر زمان دیگر می شود و آنها را در معرض استرس و اضطراب قرار می دهد. کیفیت زندگی و همبستگی مادری - جنینی مادران باردار با پیامدهای نامطلوب حاملگی قبلی دچار افت می شود. همچنین مادران باردار با پیامدهای نامطلوب حاملگی قبلی استرس و اضطراب بیشتری در بارداری تجربه می کنند. این مطالعه با هدف تاثیر آموزش مادران باردار با پیامدهای نامطلوب حاملگی قبلی و همسرانشان بر روی کیفیت زندگی و همبستگی مادری - جنینی انجام شد. روش بررسی: این کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده، بر روی 132 مادر باردار با پیامدهای نامطلوب حاملگی قبلی در سن 28-24 هفتگی بارداری، مراجعه کننده به مراکز بهداشتی شهرستان سراب، ایران، انجام شد. مادران باردار با پیامداهای نامطلوب حاملگی قبلی به دو گروه کنترل (66n=) و مداخله (66n=) تخصیص تصادفی شدند. به مادران باردار با پیامدهای نامطلوب حاملگی قبلی چهار جلسه آموزشی در زمینه کیفیت زندگی و کتابچه آموزشی داده شد و همچنین دو جلسه آموزشی در زمینه همبستگی ماردی - جنینی و اضطراب به مادران باردار و همسرانشان داده شد. مادران باردار پرسشنامه های کیفیت زندگی SF-36 و همبستگی مادری - جنینی کرانلی و اضطراب اشپیلبرگر را قبل از مداخله و چهار هفته بعد از مداخله تکمیل کردند. از آزمون های تی مستقل قبل از مداخله و ANCOVA بعد از مداخله بعد از مداخله با تعدیل نمره پایه استفاده شد. یافته ها: بین دو گروه مداخله و کنترل از نظر مشخصات فردی - اجتماعی تفاوت معنی دار آماری وجود نداشت (05/0 P=). چهار هفته بعد از اتمام مداخله با کنترل نمرات پایه، میانگین نمره کیفیت زندگی (تفاوت میانگین تعدیل یافته:8/35، فاصله اطمینان 95%: .3/30 تا 2/41، 001/0>p) و همبستگی مادری - جنینی (تفاوت میانگین تعدیل یافته:8/35، فاصله اطمینان 95%: .3/30 تا 2/41، 001/0>p)گروه مداخله به طور معنی داری بیشتر از گروه کنترل بود. میانگین نمره اضطراب با کنترل نمره پایه چهار هفته بعد از اتمام مداخله (تفاوت میانگین:6/19- ، فاصله اطمینان 95%: 9/21- تا 3/17-، 001/0>p) در گروه مداخله مداخله به طور معنی داری کمتر از گروه کنترل بود. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش ماردان باردا با پیامدهای نامطلوب حاملگی قبلی و همسرانشان باعث بهبود کیفیت زندگی و همبستگی مادری - جنینی مادران باردار با پیامدها ی نامطلوب حاملگی قبلی و کاهش اضطراب آنها می شود.
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/58860
Collections
  • Theses(NM)

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV