• English
    • Persian
  • Persian 
    • English
    • Persian
  • ورود
مشاهده آیتم 
  •   صفحه اصلی مخزن دانش
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • مشاهده آیتم
  •   صفحه اصلی مخزن دانش
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • مشاهده آیتم
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

فرآیند تصمیم گیری بالینی و مشارکت پرستاران با پزشکان در بخش های منتخب مراکز آموزشی- درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز-1388

Thumbnail
تاریخ
1388
نویسنده
میرسعیدی, گلنوش
Metadata
نمایش پرونده کامل آیتم
چکیده
چکیده: مقدمه: تصمیم گیری بالینی جزئی اساسی از عملکرد حرفه‌ ایی پرستاران و متمایز کننده پرستاران حرفه‌ای از پرسنل مراقبتی غیر حرفه‌ای است. اخذ تصمیم گیری بالینی توسط پرستار تاثیرات بسزایی در روند درمان و حصول به یافته بالینی مورد انتظار و افزایش رضایتمندی بیماران دارد. تصمیم گیری بالینی پرستاران بیش از هر چیز عاملی بر کیفیت مراقبت تاثیر داشته و فرآیند تصمیم گیری بالینی به شناسایی نیازهای بیماران و تعیین بهترین اقدام پرستاری کمک می کند. هدف از این مطالعه تعیین نحوه شرکت پرستاران در فرآیند تصمیم گیری بالینی بیماران و مشارکت پزشک و پرستار در این امر می باشد. مواد و روش ها: یک مطالعه توصیفی - تحلیلی بصورت مقطعی با روش تصادفی طبقه ای بر روی 258 پرستار شاغل در بخش های مراکز آموزشی درمانی علوم پزشکی تبریز در سال 1388 انجام شده است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه PDAQو CPS بود. داده ها به کمک نرم افزار آماری SPSS15 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت .یافته ها: نتایج نشان داد تصمیم گیری بالینی پرستاران، در هر سه مرحله از فرآیند تصمیم گیری، که شامل شناسایی مشکل 30/35-+15/01))، ارائه راه حل29/23-+14/64))، و اجرای راه حل 27/13-+14/15))، در وضعیت متوسط قرار داشت. در مرحله شناسایی مشکل امتیاز بیشتری کسب شده و پس از آن در مرحله ارائه راه حل و در نهایت در مرحله اجرای راه حل کمترین امتیاز را کسب شده است. همچنین نتایج نشان داد که تصمیم گیری بالینی پرستاران باسن(P=0/003)، جنس(P=0/001)، بخش کاری (P=0/002)، نوع استخدام (P=0/005) و سابقه کاری(P=0/025) ارتباط آماری معنی داری داشت و با میزان تحصیلات پرستاران ارتباط معنی داری نداشت.(P>0/05) در بررسی دو پرسشنامه نحوه تصمیم گیری بالینی و مشارکت پرستار و پزشک مشخص شد که بین امتیاز این دو پرسشنامه ارتباط آماری معنی داری وجود دارد. (P=0/001) بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج به نظر می رسد لازم است زمینه ی کافی جهت کسب توانایی مهارت های تصمیم گیری بالینی فراهم گردد. لذا در این راستا شناسایی موانع موجود و فراهم سازی شرایط تسهیل استقلال عمل و بستر لازم جهت توانمندسازی مهارت های تصمیم گیری توسط سیستم آموزشی و سازمان های حرفه ای پیشنهاد می گردد.
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/31636
Collections
  • Theses(NM)

مخزن دانش دانشگاه علوم پزشکی تبریز در نرم افزار دی اسپیس، کپی رایت 2018 ©  
تماس با ما | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

مرور

همه مخزنجامعه ها و مجموعه هابراساس تاریخ انتشارنویسنده هاعنوانهاموضوعاین مجموعهبراساس تاریخ انتشارنویسنده هاعنوانهاموضوع

حساب من

ورودثبت نام

مخزن دانش دانشگاه علوم پزشکی تبریز در نرم افزار دی اسپیس، کپی رایت 2018 ©  
تماس با ما | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV