Show simple item record

dc.contributor.advisorزمان زاده, وحید
dc.contributor.authorامینایی, نسیم
dc.date.accessioned2018-07-16T09:10:26Z
dc.date.available2018-07-16T09:10:26Z
dc.date.issued1388
dc.identifier.urihttp://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/31632
dc.description.abstractچکیده: مقدمه: اجتماعی شدن حرفه ای فرایندی است که از طریق آن افراد، دانش اختصاصی، مهارت ها، نگرش ها، ارزش ها، هنجارها، همچنین علایق مورد نیاز خود را برای ایفای نقش های حرفه ای، به طور قابل قبولی کسب و در خود درونی می سازند. عوامل بسیاری چون محیط های آموزشی، الگوهای نقش موجود در دانشکده ها و حمایت همکاران در آن موثر می باشند که پژوهش حاضر، این عوامل را و اینکه چگونه در برنامه های پرستاری موجود در کشور عملیاتی می شود، بر مبنای نظریه یادگیری اجتماعی بندورا و مفهوم اجتماعی شدن حرفه ای از دیدگاه مدرسان پرستاری، مطالعه می کند. روش پژوهش: جهت تعیین ویژگی های شخصیتی، رفتارهای آموزشی، روش های تدریس، نگرش های حرفه ای، همچنین برنامه های پرستاری و فعالیت های موسسه که در خصوص اجتماعی شدن حرفه ای دانشجویان موثرند، مطالعه ای توصیفی در میان 270 نفر از مدرسان در کشور به انجام رسید که اطلاعات مورد نیاز آن توسط ارسال پرسشنامه نگرش های حرفه ای هال، و یک پرسشنامه طراحی شده اختصاصی، جمع آوری گردید. واحدهای مورد پژوهش از 23 دانشکده پرستاری به طور تصادفی ساده، از میان 51 دانشکده پرستاری و مامایی دولتی در سطح کشور انتخاب و در این مطالعه شرکت کردند. یافته ها: نتایج به دست آمده در کل نمایانگر این موضوع بود که مدرسان و دانشکده های پرستاری به عنوان مهمترین عوامل موثر بر موفقیت فرایند اجتماعی شدن حرفه ای دانشجویان، در شرایط مطلوبی قرار ندارند که این مسئله از وضعیت ایده آل آموزش پرستاری حرفه ای در کشور فاصله دارد. نتیجه گیری: با اینکه اجتماعی شدن حرفه ای فرایندی لازم و با اهمیت به شمار می آید، ولی هنوز به روشنی مشخص نشده است. بدیهی است که دانش حاصل از این مطالعه، جهت مدیران آموزشی، همچنین مدرسان، در بهبود وضعیت حرفه پرستاری و در نهایت سیستم خدمات بهداشتی درمانی مفید و موثر خواهد بود.
dc.language.isoفارسی
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پرستاری و مامایی
dc.subjectکلید واژه ها: اجتماعی شدن حرفه ای، مدرس، آموزش پرستاری، نگرش حرفه ای
dc.titleدرک مدرسان از نقش خود و موسسه در اجتماعی شدن حرفه ای دانشجویان پرستاری،1387
dc.typeپایان نامه
dc.contributor.supervisorعبدالله زاده, فرحناز
dc.identifier.docnoپ245
dc.identifier.callno245
dc.description.disciplineپرستاری
dc.description.degreeفوق لیسانس


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record