• English
    • Persian
  • Persian 
    • English
    • Persian
  • ورود
مشاهده آیتم 
  •   صفحه اصلی مخزن دانش
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • مشاهده آیتم
  •   صفحه اصلی مخزن دانش
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • مشاهده آیتم
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

تاثیر آموزش گروهی هوش هیجانی بر تقویت هوش هیجانی در نوجوانان مبتلا به اختلال کمبود توجه و بیش فعالی (ADHD)

Thumbnail
نمایش/بازکردن
پ653پایانامه پریناز عمرانی.pdf (1.276Mb)
تاریخ
1396
نویسنده
عمرانی, پریناز
Metadata
نمایش پرونده کامل آیتم
چکیده
چکیده: مقدمه: با توجه به نتایج بسیاری از مطالعات که حاکی از تاثیر بیشتر هوش هیجانی در موفقیت، زندگی و تحصیل افراد دارد و بدلیل مشکلات و ناسازگاریهای نوجوانان مبتلا به اختلال کمبود توجه و بیش فعالی لزوم توجه بیشتر به این امر و همچنین شیوع بالای این بیماری در میان نوجوانان و کمبود مطالعات انجام شده در این زمینه در کشور ایران، این مطالعه با هدف بررسی تاثیرآموزش گروهی هوش هیجانی بر تقویت هوش هیجانی در نوجوانان مبتلا به کمبود توجه و بیش فعالی مراجعه کننده به مراکز روانپزشکی تخصصی و فوق تخصصی شهر تبریز انجام گرفت.مواد و روشها: این پژوهش یك مطالعه کار آزمایی بالینی می باشد که بر روی 76 نفر از نوجوانان 16-11 ساله مبتلا به ADHDبه روش نمونه¬گیری دردسترس با طرح پیش آزمون - پس آزمون - پیگیری با گروه كنترل از کلیه کلینیک های فوق تخصصی روانپزشکی کودک و نوجوان شهر تبریز که شامل بخش کودک و نوجوان مرکز آموزشی درمانی رازی تبریز، کلینیک روانپزشکی بزرگمهر شهر تبریز بود انجام شد. با رعایت معیارهای ورودو خروج بعد از گرفتن پیش آزمون تخصیص نمونه‌ها به دو گروه مداخله و كنترل به صورت تصادفی و با استفاده از روش بلوک های تصادفی با حجم 4 به گروه‌های مداخله و کنترل انجام گرفت.برای تجزیه و تحلیل داده ها از برنامه آماری SPSSver 22 و آمار استنباطی شامل آزمونهای آماری کای دو و آزمونt مستقل ، آزمون کوواریانس و ازمون k-s استفاده شد. یافته ها:نتایج مطالعه نشان داد که در نوجوانان مبتلا به ADHD میزان هوش هیجانی و مولفه های آن درگروه مداخله و کنترل قبل مداخله با هم تفاوت آماری معنی داری ندارند(P>0/05ا)اما بعد مداخله تفاوت در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل معنی دار بود.یعنی گروه درمانی در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل تاثیر مثبتی داشت(P<0/001).طبق مطالعه حاضر همچنین در این نوجوانان میانگین نمره بیش فعالی در گروه مداخله و کنترل قبل مداخله با هم تفاوت آماری معنی داری نداشتند (P>0/05ا)ولی ارتباط آماری معنی داری بین شدت علایم بیش فعالی و هوش هیجانی بعد انجام مداخله وجود داشت بدین صورت که هرچه هوش هیجانی فرد در سطح مطلوب¬تری قرار گیرد از شدت علایم ADHD کاسته خواهد شد. (P<0/001).بحث و نتیجه گیری: از آنجایی که دوره نوجوانی یکی از دوره های پر فشار رشدی تلقی شده که در آن محورهای فکری و هیجانی کودک درگیر تحول شده و آماده ورود به مرحله دیگر زندگی می شود نیازمند توجه به ابعاد انگیزشی و هیجانی و شناختی این دوران است. از طریق افزایش هوش هیجانی ما می توانیم خودآگاهی و نیازهای نوجوانان را شناسایی کرده و از طریق آموزش، آنها را در شناسایی اهداف و راه های رسیدن به آن را یاری کنیم. وقتی این خودآگاهی صورت بگیرد آنها می توانند نسبت به همدلی و شناسایی هیجانات و احساسات درمانگران گام برداشته و به گونه ای موثر در جهت رفع مشکلات خود ودرمانگران گام برداریم.
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/31487
Collections
  • Theses(NM)

مخزن دانش دانشگاه علوم پزشکی تبریز در نرم افزار دی اسپیس، کپی رایت 2018 ©  
تماس با ما | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

مرور

همه مخزنجامعه ها و مجموعه هابراساس تاریخ انتشارنویسنده هاعنوانهاموضوعاین مجموعهبراساس تاریخ انتشارنویسنده هاعنوانهاموضوع

حساب من

ورودثبت نام

مخزن دانش دانشگاه علوم پزشکی تبریز در نرم افزار دی اسپیس، کپی رایت 2018 ©  
تماس با ما | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV