نمایش پرونده ساده آیتم

dc.contributor.advisorارزانی, افسانه
dc.contributor.advisorخفری, ثریا
dc.contributor.authorکرددرونکلایی, فاطمه
dc.date.accessioned2018-07-16T09:09:26Z
dc.date.available2018-07-16T09:09:26Z
dc.date.issued1396
dc.identifier.urihttp://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/31473
dc.description.abstractچکیده: زمینه و اهداف: تشخیص بیماریهای مزمن و تطابق با آن برای خانواده ها یک بحران محسوب میشود. برای کودک و خانواده وی تشخیص بیماری مزمن میتواند موجب شوک ذهنی و روحی از جمله استرس شود. آموزش مناسب والدین برای سازگاری با این موقعیت بحرانی کمک کننده میباشد. مطالعه ی حاضر با هدف بررسی تأثیر دو روش آموزشی مبتنی بر پرستار و مبتنی بر گروه همتایان بر میزان استرس مادران دارای کودک با بیماریهای مزمن (آسم، سندرم نفروتیک، و دیابت) انجام شد. مواد و روش‌ها: در این مطالعه ی کارآزمایی بالینی 60 نفر از مادران دارای کودک با بیماریهای مزمن (آسم، دیابت، سندرم نفروتیک) انتخاب شدند. سطح استرس مادران در 72-48 ساعت پس از بستری و تشخیص بیماری با پرسش نامه سنجش استرس والدین (PSI) سنجیده شد و سپس نمونه‌ها به صورت تصادفی و بلوک بندی شده به دو گروه مداخله با نسبت تخصیص 1 : 1 تقسیم بندی شدند در گروه مداخله‌ای یک ، آموزش به صورت حضوری توسط پژوهشگر با استفاده از ابزارهای کمک آموزشی از جمله پمفلت‌های آموزشی در سه جلسه به مدت 30 دقیقه انجام شد. درگروه مداخله‌ای دو ، آموزش توسط والدینی که قبلاً کودکانشان با بیماری مزمن در این مرکز درمانی بستری بوده‌اند داده میشد. آموزش به صورت حضوری و زیر نظر محقق در سه جلسه و به مدت 30 دقیقه با ابزارهای کمک آموزشی از جمله پمفلت انجام شد. پس از اتمام مداخله ارزیابی تغییرات استرس والدین با تکمیل پرسش نامه سنجش استرس والدین انجام گردید یافته‌ها به وسیله نرم افزار SPSS نسخه 13 و آزمون t-test و کای دو و t زوجی و آن کووا آنالیز شدند. یافته‌ها: اختلاف آماری معنی داری بین میانگین نمرهی استرس مادران گروه همتا (28/44 ± 29/320) و گروه پرستار (41/11 ± 319.62) قبل از مداخله یافت نشد. بعد از اجرای مداخله و آموزش میانگین نمره استرس گروه پرستار (19.67 ± 314.48) نسبت به گروه همتا (22.92 ± 320.5) کاهش یافت ولی به سطح معنی داری آماری نرسید (P>0.05). نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه، آموزش از طریق گروه همتا و پرستار تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و با توجه به این مطالعه تاثیر هر دو گروه را میتوان در یک حد دانست و پیشنهاد میشود در مرحله ی عمل با توجه به حجم کاری بالا پرستاران به صورت جایگزین از گروه همتا برای آموزش مادران این کودکان استفاده نمود .
dc.language.isoفارسی
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پرستاری و مامایی
dc.subjectکلید واژه‌ها: آموزش، گروه همتا، پرستار، استرس مادری، بیماری مزمن کودک.
dc.titleتاثیر دو روش آموزشی مبتنی بر پرستار و مبتنی بر گروه همتایان بر میزان استرس مادران دارای کودک با بیماری های مزمن: کار آزمایی بالینی
dc.typeپایان نامه
dc.contributor.supervisorاسداللهی, ملیحه
dc.contributor.supervisorنامدار, حسین
dc.identifier.docno617پ
dc.identifier.callno617
dc.description.disciplineپرستاری
dc.description.degreeفوق لیسانس


فایلهای درون آیتم

Thumbnail

این آیتم در مجموعه های زیر مشاهده می شود

نمایش پرونده ساده آیتم