• English
    • Persian
  • Persian 
    • English
    • Persian
  • ورود
مشاهده آیتم 
  •   صفحه اصلی مخزن دانش
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • مشاهده آیتم
  •   صفحه اصلی مخزن دانش
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • مشاهده آیتم
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

تاثیر دو روش آموزشی مبتنی بر پرستار و مبتنی بر گروه همتایان بر میزان استرس مادران دارای کودک با بیماری های مزمن: کار آزمایی بالینی

Thumbnail
نمایش/بازکردن
پ617پایاننامه فاطمه کرددرونکلایی.pdf (1007.Kb)
تاریخ
1396
نویسنده
کرددرونکلایی, فاطمه
Metadata
نمایش پرونده کامل آیتم
چکیده
چکیده: زمینه و اهداف: تشخیص بیماریهای مزمن و تطابق با آن برای خانواده ها یک بحران محسوب میشود. برای کودک و خانواده وی تشخیص بیماری مزمن میتواند موجب شوک ذهنی و روحی از جمله استرس شود. آموزش مناسب والدین برای سازگاری با این موقعیت بحرانی کمک کننده میباشد. مطالعه ی حاضر با هدف بررسی تأثیر دو روش آموزشی مبتنی بر پرستار و مبتنی بر گروه همتایان بر میزان استرس مادران دارای کودک با بیماریهای مزمن (آسم، سندرم نفروتیک، و دیابت) انجام شد. مواد و روش‌ها: در این مطالعه ی کارآزمایی بالینی 60 نفر از مادران دارای کودک با بیماریهای مزمن (آسم، دیابت، سندرم نفروتیک) انتخاب شدند. سطح استرس مادران در 72-48 ساعت پس از بستری و تشخیص بیماری با پرسش نامه سنجش استرس والدین (PSI) سنجیده شد و سپس نمونه‌ها به صورت تصادفی و بلوک بندی شده به دو گروه مداخله با نسبت تخصیص 1 : 1 تقسیم بندی شدند در گروه مداخله‌ای یک ، آموزش به صورت حضوری توسط پژوهشگر با استفاده از ابزارهای کمک آموزشی از جمله پمفلت‌های آموزشی در سه جلسه به مدت 30 دقیقه انجام شد. درگروه مداخله‌ای دو ، آموزش توسط والدینی که قبلاً کودکانشان با بیماری مزمن در این مرکز درمانی بستری بوده‌اند داده میشد. آموزش به صورت حضوری و زیر نظر محقق در سه جلسه و به مدت 30 دقیقه با ابزارهای کمک آموزشی از جمله پمفلت انجام شد. پس از اتمام مداخله ارزیابی تغییرات استرس والدین با تکمیل پرسش نامه سنجش استرس والدین انجام گردید یافته‌ها به وسیله نرم افزار SPSS نسخه 13 و آزمون t-test و کای دو و t زوجی و آن کووا آنالیز شدند. یافته‌ها: اختلاف آماری معنی داری بین میانگین نمرهی استرس مادران گروه همتا (28/44 ± 29/320) و گروه پرستار (41/11 ± 319.62) قبل از مداخله یافت نشد. بعد از اجرای مداخله و آموزش میانگین نمره استرس گروه پرستار (19.67 ± 314.48) نسبت به گروه همتا (22.92 ± 320.5) کاهش یافت ولی به سطح معنی داری آماری نرسید (P>0.05). نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه، آموزش از طریق گروه همتا و پرستار تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و با توجه به این مطالعه تاثیر هر دو گروه را میتوان در یک حد دانست و پیشنهاد میشود در مرحله ی عمل با توجه به حجم کاری بالا پرستاران به صورت جایگزین از گروه همتا برای آموزش مادران این کودکان استفاده نمود .
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/31473
Collections
  • Theses(NM)

مخزن دانش دانشگاه علوم پزشکی تبریز در نرم افزار دی اسپیس، کپی رایت 2018 ©  
تماس با ما | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

مرور

همه مخزنجامعه ها و مجموعه هابراساس تاریخ انتشارنویسنده هاعنوانهاموضوعاین مجموعهبراساس تاریخ انتشارنویسنده هاعنوانهاموضوع

حساب من

ورودثبت نام

مخزن دانش دانشگاه علوم پزشکی تبریز در نرم افزار دی اسپیس، کپی رایت 2018 ©  
تماس با ما | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV