dc.contributor.advisor | صاحبی حق, محمدحسن | |
dc.contributor.advisor | اصغری جعفرآبادی, محمد | |
dc.contributor.author | کیهانی آذر, الهام | |
dc.date.accessioned | 2018-07-16T09:09:18Z | |
dc.date.available | 2018-07-16T09:09:18Z | |
dc.date.issued | 1396 | |
dc.identifier.uri | http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/31451 | |
dc.description.abstract | چکیده: مقدمه: بیماریهای مشترک نوپدید عبارت است از بیماری هایی که به تازگی شناخته شده و یا پدیدی یافته است. در سالهای اخیر این بیماریها اهمیت دوچندانی پیدا کرده و امروزه نه تنها از لحاظ بهداشت و سلامت، بلکه از نظر اقتصادی و سیاست بین الملل نیز جایگاه خاصی دارد. امروزه بیش از 5/2 بلیون نفر در بیش از 100 کشور جهان تنها در معرض خطر این بیماری ها هستند. کنترل برخی از این بیماری ها به دلیل عدم درمان موثر کار دشوار و نیازمند اقدامات موثر و پیشگیرانه است. آموزش در خصوص کنترل این بیماری¬ها به عنوان پیشگیری سطح اول نقش اساسی خواهد داشت، امروزه آموزش مبتنی بر شواهد به عنوان یک روش نوین آموزشی و با استفاده از بهترین شواهد علمی، مورد تاکید قرار گرفته است. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش به روش مبتنی بر شواهد بر آگاهی و به کار بستن آن در خودمراقبتی پرسنل اورژانس در پیشگیری از بیماری-های نوپدید ابولا، کریمه کنگو، آنفولانزای خوکی انجام گرفت.روش مطالعه: در این مطالعه نیمه تجربی 154 پرستار شاغل در اورژانس 6 بیمارستان آموزشی درمانی شهر تبریز به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. پرسنل جهت آموزش، به صورت تصادفی به دو گروه مداخله (آموزش به روش مبتنی بر شواهد،77نفر) و شاهد (بدون آموزش،77نفر) تخصیص یافتند. جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته در 3 بخش اطلاعات دموگرافیک، آگاهی و خودمراقبتی بود. اطلاعات به صورت پیش آزمون و پس آزمون با فاصله 2 ماه بعد از مداخله جمع آوری شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS22 در سطح معنی داری 05/0 انجام شد.
یافته ها: در گروه مداخله میانگین نمره آگاهی پرسنل در مورد پیشگیری از بیماری های نوپدید ابولا، کریمه کنگو و آنفولانزای خوکی قبل (37/16±64/32) و بعد از آموزش (65/15±44/55) اختلاف معنی دار بود(05/0p). در گروه کنترل میانگین امتیاز آگاهی در مورد پیشگیری از بیماری های نوپدید ابولا، کریمه کنگو و آنفولانزای خوکی قبل(83/13±63/18) و بعد از آموزش(02/12±48/17) معنی دار نبود(p05/0). میانگین امتیاز خودمراقبتی در گروه کنترل و مداخله قبل و بعد از آموزش کاهش معنی داری را نشان داد (05/0p).نتیجه گیری: با تدوین و اجرای کارگاه های آموزش مبتنی بر شواهد در مراکز آموزشی-درمانی در جهت پیشگیری از بیماری های نوپدید، می توان موجبات ارتقاء و بهبود آگاهی و عملکرد خودمراقبتی پرسنل بیمارستانی را فراهم نمود. | |
dc.language.iso | فارسی | |
dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پرستاری و مامایی | |
dc.subject | کلید واژه ها: پرستاری مبتنی بر شواهد، آموزش پرستاری، آگاهی، خودمراقبتی | |
dc.title | تاثیر آموزش به روش مبتنی بر شواهد بر آگاهی و به کار بستن آن در خودمراقبتی پرسنل اورژانس در پیشگیری از بیماری های نوپدید )ابولا ،کریمه کنگو، آنفولانزای خوکی) | |
dc.type | پایان نامه | |
dc.contributor.supervisor | برزنجه عطری, شیرین | |
dc.contributor.supervisor | رنجبر, فاطمه | |
dc.identifier.docno | 607پ | |
dc.identifier.callno | 607 | |
dc.description.discipline | پرستاری | |
dc.description.degree | فوق لیسانس | |