• English
    • Persian
  • Persian 
    • English
    • Persian
  • ورود
مشاهده آیتم 
  •   صفحه اصلی مخزن دانش
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • مشاهده آیتم
  •   صفحه اصلی مخزن دانش
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • مشاهده آیتم
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

تاثیر آموزش به روش مبتنی بر شواهد بر آگاهی و به کار بستن آن در خودمراقبتی پرسنل اورژانس در پیشگیری از بیماری های نوپدید )ابولا ،کریمه کنگو، آنفولانزای خوکی)

Thumbnail
نمایش/بازکردن
پ607پایاننامه الهام کیهانی آذر.pdf (1.932Mb)
تاریخ
1396
نویسنده
کیهانی آذر, الهام
Metadata
نمایش پرونده کامل آیتم
چکیده
چکیده: مقدمه: بیماریهای مشترک نوپدید عبارت است از بیماری هایی که به تازگی شناخته شده و یا پدیدی یافته است. در سالهای اخیر این بیماریها اهمیت دوچندانی پیدا کرده و امروزه نه تنها از لحاظ بهداشت و سلامت، بلکه از نظر اقتصادی و سیاست بین الملل نیز جایگاه خاصی دارد. امروزه بیش از 5/2 بلیون نفر در بیش از 100 کشور جهان تنها در معرض خطر این بیماری ها هستند. کنترل برخی از این بیماری ها به دلیل عدم درمان موثر کار دشوار و نیازمند اقدامات موثر و پیشگیرانه است. آموزش در خصوص کنترل این بیماری¬ها به عنوان پیشگیری سطح اول نقش اساسی خواهد داشت، امروزه آموزش مبتنی بر شواهد به عنوان یک روش نوین آموزشی و با استفاده از بهترین شواهد علمی، مورد تاکید قرار گرفته است. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش به روش مبتنی بر شواهد بر آگاهی و به کار بستن آن در خودمراقبتی پرسنل اورژانس در پیشگیری از بیماری-های نوپدید ابولا، کریمه کنگو، آنفولانزای خوکی انجام گرفت.روش مطالعه: در این مطالعه نیمه تجربی 154 پرستار شاغل در اورژانس 6 بیمارستان آموزشی درمانی شهر تبریز به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. پرسنل جهت آموزش، به صورت تصادفی به دو گروه مداخله (آموزش به روش مبتنی بر شواهد،77نفر) و شاهد (بدون آموزش،77نفر) تخصیص یافتند. جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته در 3 بخش اطلاعات دموگرافیک، آگاهی و خودمراقبتی بود. اطلاعات به صورت پیش آزمون و پس آزمون با فاصله 2 ماه بعد از مداخله جمع آوری شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS22 در سطح معنی داری 05/0 انجام شد. یافته ها: در گروه مداخله میانگین نمره آگاهی پرسنل در مورد پیشگیری از بیماری های نوپدید ابولا، کریمه کنگو و آنفولانزای خوکی قبل (37/16±64/32) و بعد از آموزش (65/15±44/55) اختلاف معنی دار بود(05/0p). در گروه کنترل میانگین امتیاز آگاهی در مورد پیشگیری از بیماری های نوپدید ابولا، کریمه کنگو و آنفولانزای خوکی قبل(83/13±63/18) و بعد از آموزش(02/12±48/17) معنی دار نبود(p05/0). میانگین امتیاز خودمراقبتی در گروه کنترل و مداخله قبل و بعد از آموزش کاهش معنی داری را نشان داد (05/0p).نتیجه گیری: با تدوین و اجرای کارگاه های آموزش مبتنی بر شواهد در مراکز آموزشی-درمانی در جهت پیشگیری از بیماری های نوپدید، می توان موجبات ارتقاء و بهبود آگاهی و عملکرد خودمراقبتی پرسنل بیمارستانی را فراهم نمود.
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/31451
Collections
  • Theses(NM)

مخزن دانش دانشگاه علوم پزشکی تبریز در نرم افزار دی اسپیس، کپی رایت 2018 ©  
تماس با ما | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

مرور

همه مخزنجامعه ها و مجموعه هابراساس تاریخ انتشارنویسنده هاعنوانهاموضوعاین مجموعهبراساس تاریخ انتشارنویسنده هاعنوانهاموضوع

حساب من

ورودثبت نام

مخزن دانش دانشگاه علوم پزشکی تبریز در نرم افزار دی اسپیس، کپی رایت 2018 ©  
تماس با ما | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV