نمایش پرونده ساده آیتم

dc.contributor.advisorصاحبی حق, محمدحسن
dc.contributor.advisorاصغری جعفرآبادی, محمد
dc.contributor.authorکیهانی آذر, الهام
dc.date.accessioned2018-07-16T09:09:18Z
dc.date.available2018-07-16T09:09:18Z
dc.date.issued1396
dc.identifier.urihttp://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/31451
dc.description.abstractچکیده: مقدمه: بیماریهای مشترک نوپدید عبارت است از بیماری هایی که به تازگی شناخته شده و یا پدیدی یافته است. در سالهای اخیر این بیماریها اهمیت دوچندانی پیدا کرده و امروزه نه تنها از لحاظ بهداشت و سلامت، بلکه از نظر اقتصادی و سیاست بین الملل نیز جایگاه خاصی دارد. امروزه بیش از 5/2 بلیون نفر در بیش از 100 کشور جهان تنها در معرض خطر این بیماری ها هستند. کنترل برخی از این بیماری ها به دلیل عدم درمان موثر کار دشوار و نیازمند اقدامات موثر و پیشگیرانه است. آموزش در خصوص کنترل این بیماری¬ها به عنوان پیشگیری سطح اول نقش اساسی خواهد داشت، امروزه آموزش مبتنی بر شواهد به عنوان یک روش نوین آموزشی و با استفاده از بهترین شواهد علمی، مورد تاکید قرار گرفته است. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش به روش مبتنی بر شواهد بر آگاهی و به کار بستن آن در خودمراقبتی پرسنل اورژانس در پیشگیری از بیماری-های نوپدید ابولا، کریمه کنگو، آنفولانزای خوکی انجام گرفت.روش مطالعه: در این مطالعه نیمه تجربی 154 پرستار شاغل در اورژانس 6 بیمارستان آموزشی درمانی شهر تبریز به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. پرسنل جهت آموزش، به صورت تصادفی به دو گروه مداخله (آموزش به روش مبتنی بر شواهد،77نفر) و شاهد (بدون آموزش،77نفر) تخصیص یافتند. جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته در 3 بخش اطلاعات دموگرافیک، آگاهی و خودمراقبتی بود. اطلاعات به صورت پیش آزمون و پس آزمون با فاصله 2 ماه بعد از مداخله جمع آوری شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS22 در سطح معنی داری 05/0 انجام شد. یافته ها: در گروه مداخله میانگین نمره آگاهی پرسنل در مورد پیشگیری از بیماری های نوپدید ابولا، کریمه کنگو و آنفولانزای خوکی قبل (37/16±64/32) و بعد از آموزش (65/15±44/55) اختلاف معنی دار بود(05/0p). در گروه کنترل میانگین امتیاز آگاهی در مورد پیشگیری از بیماری های نوپدید ابولا، کریمه کنگو و آنفولانزای خوکی قبل(83/13±63/18) و بعد از آموزش(02/12±48/17) معنی دار نبود(p05/0). میانگین امتیاز خودمراقبتی در گروه کنترل و مداخله قبل و بعد از آموزش کاهش معنی داری را نشان داد (05/0p).نتیجه گیری: با تدوین و اجرای کارگاه های آموزش مبتنی بر شواهد در مراکز آموزشی-درمانی در جهت پیشگیری از بیماری های نوپدید، می توان موجبات ارتقاء و بهبود آگاهی و عملکرد خودمراقبتی پرسنل بیمارستانی را فراهم نمود.
dc.language.isoفارسی
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پرستاری و مامایی
dc.subjectکلید واژه ها: پرستاری مبتنی بر شواهد، آموزش پرستاری، آگاهی، خودمراقبتی
dc.titleتاثیر آموزش به روش مبتنی بر شواهد بر آگاهی و به کار بستن آن در خودمراقبتی پرسنل اورژانس در پیشگیری از بیماری های نوپدید )ابولا ،کریمه کنگو، آنفولانزای خوکی)
dc.typeپایان نامه
dc.contributor.supervisorبرزنجه عطری, شیرین
dc.contributor.supervisorرنجبر, فاطمه
dc.identifier.docno607پ
dc.identifier.callno607
dc.description.disciplineپرستاری
dc.description.degreeفوق لیسانس


فایلهای درون آیتم

Thumbnail

این آیتم در مجموعه های زیر مشاهده می شود

نمایش پرونده ساده آیتم