dc.contributor.advisor | سیدرسولی, آلهه | |
dc.contributor.advisor | روشنگر, فریبرز | |
dc.contributor.author | خیرخواهی, ندا | |
dc.date.accessioned | 2018-07-16T09:09:05Z | |
dc.date.available | 2018-07-16T09:09:05Z | |
dc.date.issued | 1395 | |
dc.identifier.uri | http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/31405 | |
dc.description.abstract | چکیده: مقدمه و هدف: استفاده از روشهای آموزشی در بین دانشجویان پرستاری بسیار مهم است، چنانکه باعث افزایش آگاهی و در ادامه باور و در نهایت تاثیر در عملکرد آنها شود. استفاده از یک روش آموزشی موثر موجب اصلاح و تغییر عادات نادرست و جایگزینى عادات صحیح بهداشتى می شود و همین موضوع عامل بسیار مهمی براى تأمین، حفظ و ارتقاء سلامت بیماران است. هدف كلی این طرح مقایسه تأثیر دو شیوه آموزشی نمایش فیلم و سخنرانی برآگاهی، باور و عملکرد بهداشت دست در دانشجویان پرستاری-مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز می باشد. روش کار: در این مطالعه، جامعه پژوهش، دانشجویان پرستاری ترم 5 و 6 دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز می باشد که بر اساس معیارهای ورود بصورت تصادفی انتخاب شدند و تعداد نمونه اصلی مورد نیاز 42 نفر در هر گروه محاسبه گردید. این پژوهش یک مطالعه ی کارآزمایی بالینی می باشد.ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای شامل 4 بخش است. در هر دو گروه با استفاده از پرسشنامه دموگرافیک و پرسشنامه آگاهی، باور و عملکرد بهداشت دست قبل و بعد از مداخله انجام گردید. داده ها پس از جمع آوری با کمک نرم افزار 17 SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و با شاخص های توصیفی میانگین، انحراف معیار وآمار استنباطی (آزمون تی زوج) و (تی مستقل) آنالیز گردید. یافته ها: یافته های تحقیق نشان داد که بین میزان آگاهی قبل (30/1 ± 35/3) و بعد از آموزش (10/2 ± 95/5 ) و باور دانشجویان پرستاری قبل (61/6 ± 33/75) و بعد از آموزش (38/11 ± 83/79) به روش نمایش فیلم تفاوت معنی داری وجود دارد (05/0 p<) این در حالی است كه بین عملكرد دانشجویان پرستاری قبل و بعد از آموزش به روش نمایش فیلم تفاوت معنی داری وجود ندارد. همچنین بین میزان آگاهی، باور عملکرد دانشجویان پرستاری قبل و بعد از آموزش به روش سخنرانی تفاوت معنی داری وجود ندارد. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که بین میزان آگاهی و باور دانشجویان پرستاری قبل و بعد از آموزش به روش نمایش فیلم تفاوت معنی داری وجود دارد.. به نظر می رسد استفاده از روش های آموزشی موثرتر در آموزش بهداشت دست دانشجویان یک ضرورت است. | |
dc.language.iso | فارسی | |
dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پرستاری و مامایی | |
dc.subject | کلید واژه ها: شیوه آموزش، نمایش فیلم، سخنرانی، بهداشت دست، دانشجویان پرستاری | |
dc.title | مقایسه تاثیر دو شیوه آموزشی نمایش فیلم وسخنرانی برآگاهی، باور و عملکرد بهداشت دست در دانشجویان پرستاری: کار آزمایی بالینی | |
dc.type | پایان نامه | |
dc.contributor.supervisor | پرون, کبری | |
dc.contributor.supervisor | لک دیزجی, سیما | |
dc.identifier.docno | 530پ | |
dc.identifier.callno | 530 | |
dc.description.discipline | پرستاری: داخلی- جراحی | |
dc.description.degree | فوق لیسانس | |