Show simple item record

dc.contributor.authorسعادتی شهرک ، محمد
dc.date.accessioned2018-07-16T09:05:01Z
dc.date.available2018-07-16T09:05:01Z
dc.date.issued1392
dc.identifier.urihttp://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/30788
dc.description.abstractچکیده: مقدمه: چارچوب حاکمیت بالینی برای ارتقا کیفیت خدمات بهداشتی درمانی، استفاده از دانش تخصصی به روز و ارائه خدمات مبتنی بر شواهد با مشارکت بیمار را توصیه می‌کند. این چارچوب با روشی سیستماتیک، سعی در ایجاد فرهنگ و بسترهای مناسب برای افزایش نتایج مثبت برای بیماران و در نتیجه برای سیستم بهداشتی درمانی دارد. برای حصول به این امر، اندازه گیری و پایش عملکرد حاکمیت بالینی امری ضروری است. هدف: این مطالعه با هدف تهیه و اندازه گیری شاخص‌های عملکردی در حیطه های آموزش و تعلیم، ممیزی بالینی و مشارکت بیمار و جامعه در بیمارستانهای شهر تبریز انجام گرفت. مواد و روش‌ها: مطالعه فوق، یک مطالعه تلفیقی (کمی-کیفی) است که در سه سطح جامعه، بیمارستان و بیمار در سال 1392 در شهر تبریز انجام گرفت. نمونه مورد مطالعه در فاز جامعه 1050 خانوار در قالب 70 خوشه 15 خانواری بود. در خصوص بیمارستان‌ها سرشماری انجام گرفت و در مرحله بیمار 1000 بیمار (بستری-سرپایی) وارد مطالعه گردید. موضوعات مورد مطالعه در جامعه، اعتماد عمومی به سیستم بهداشتی درمانی، در فاز بیمار حقوق بیمار و رضایت‌مندی و در بیمارستان‌ها جمع آوری شاخص‌های عملکردی در حیطه های مورد مطالعه بود. یافته‌ها: میانگین اعتماد مردم به سیستم بهداشتی درمانی 57.38، میزان رعایت حقوق بیمار در بیمارستانهای شهر تبریز، 45.72 بود. میزان رضایت در بیماران بستری %52.45 و در بیماران سرپایی 66.18% محاسبه گردید. شاخص‌های بیمارستانی نیز حاکی از عملکرد ضعیف بیمارستان‌ها در برخی از بخش‌ها مانند مشارکت بیمار و جامعه در برنامه ریزی بیمارستان، مشارکت بسیار ضعیف کارکنان رده های مختلف شغلی در ممیزی بالینی، آموزش بسیار ضعیف ممیزی بالینی در بین بیمارستان‌ها و نبود زیرساخت‌های حمایتی برای آموزش و ممیزی بالینی می‌باشد. البته در برخی از زمینه‌ها مانند برنامه توسعه فردی کارکنان و رسیدگی به شکایات فعالیت‌های خوبی انجام گرفته است. نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان می‌دهد که ارتباط ضعیفی بین جامعه و سیستم بهداشتی درمانی به خصوص بیمارستان‌ها وجود داشته و اعتماد متقابل ایجاد نگردیده است که این امر منجر به رعایت ضعیف حقوق بیمار و کاهش رضایت وی می‌گردد. همچنین نبود سیستم جامعی برای جمع آوری، طبقه بندی و تحلیل داده‌ها در بیمارستان‌ها ، موجب گردش بسیار ضعیف اطلاعات می‌گردد. کلمات کلیدی: حاکمیت بالینی- اندازه گیری عملکرد- شاخص- ارتقای کیفیت
dc.language.isoفارسی
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی
dc.titleارزیابی وضعیت بیمارستانهای شهر تبریز بر اساس شاخص های حاکمیت بالینی در حیطه های آموزش و تعلیم، ممیزی بالینی و مشارکت بیمار و جامعه
dc.typeپایان نامه
dc.contributor.supervisorتبریزی, جعفرصادق
dc.identifier.docno11 پ
dc.identifier.callno11پ
dc.description.disciplineمدیریت خدمات بهداشتی و درمان
dc.description.degreeکارشناسی ارشد


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record