بررسی ارتباط بین هوش هیجانی و سبک تربیتی مادر با اضطراب و رفتار کودکان 6-4 ساله حین درمانهای معمول دندانپزشکی
Abstract
این مطالعه به منظور بررسی ارتباط بین هوش هیجانی و سبک فرزند پروری مادر با اضطراب و رفتار کودکان 6-4 ساله حین کار دندانپزشکی انجام شده است. مواد و روش کار : 117 کودک 6-4 ساله با متوسط سنی 5/2 سال به همراه مادرانشان در این مطالعه شرکت کردند. برای بررسی سبک فرزند پروری و هوش هیجانی مادر به ترتیب از پرسشنامه شیوه فرزند پروری با مریند و پرسش نامه هوش هیجانی بار-اون و همچنین برای بررسی اضطراب کودک از پرسشنامه اضطراب کودکان پیش دبستانی Spence و رفتار کودک حین کار دندانپزشکی از جدول تقسیم بندی رفتار فرانکل استفاده شد. از ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی ارتباط بین متغیرها و آنالیز رگرسیون برای پیش بینی رفتار کودک استفاده شد. یافته ها: از بین متغیرها هوش هیجانی مادر با رفتار کودک ارتباط معنی دار داشت ( P > 0/01 و r=0/33). ارتباط معنی داری بین هوش هیجانی مادر و اضطراب کودک یافت نشد. هوش هیجانی مادر با سبک فرزند پروری اقتدار منطقی ارتباط معنی داشت ( P>0/01 و r=0/286). سبک فرزند پروری استبدادی با اضطراب جدایی کودک رابطه معنی داری داشت ( P>0/05 و r= 0/186). آنالیز رگریسیون نشان داد که از بین منتغیرهای مطالعه هوش هیجانی مادر می تواند پیشگویی کننده رفتار کودک حین کار دندانپزشکی باشد. نتیجه گیری: رفتار کودک حین کار دندانپزشکی با هوش هیجانی مادر ارتباط دارد. بعلاوه مادرانی که دارای هوش هیجانی بالایی هستند دارای سبک فرزند پروری اقتدار منطقی می باشند.