مدیریت خطر (شناسایی، تحلیل، اولویت بندی خطرات و مداخله برای حذف یا کاهش خطرات) در اورژانس مرکزی آموزشی درمانی امام رضا در سال 1389
چکیده
مدیریت خطر یعنی پیشگیری از خطر و همچنین اداره آن پس از به وجود آمدن و شامل مراحل تشخیص، ارزیابی، آنالیز، کنترل، کاهش و پیشگیری از خطر است. هدف مدیریت خطر کاهش خطرات متوجه بیماران و افزایش ایمنی کار برای کارکنان می باشد. در مطالعه حاضر مدیریت خطر در مراحل مختلف در اورژانس بیمارستان امام رضا مورد بررسی قرار گرفت.روش كار: در این مطالعه با رویکرد Action research، ابتدا تعداد 3 جلسه بحث گروهی متمرکز (FGD) شامل یک جلسه FGD با پرستاران واحد اورژانس، یک جلسه با رزیدنت های واحد اورژانس و یک جلسه با بهیاران، کمک بهیاران و کارکنان ازمایشگاه، داروخانه و رادیولوژی برگزار شد. با استفاده از این جلسات پرسشنامه ای جهت شناسایی ریسک ها و اولویت بندی آنها طراحی گردید. برای ارزیابی و تعیین سطح خطرات موجود در اورژانس از پانل خبرگان استفاده گردید. برای هر خطر، شدت هر خطر، احتمال وقوع آن و محاسبه سطح خطر صورت گرفت. بر اساس سطح خطر، خطرات اولویت بندی شده و برای موارد با خطر غیر قابل تحمل مداخله طراحی گردید.نتایج: در پایان جلسات FGD و بر اساس جمع بندی انجام شده، در محل 600 ریسك در اورژانس بیمارستان امام رضا شناسایی گردید. در پایان بعد از نظران پانل متخصصین در كل 11 گروه و 415 ریسک شناسایی شدند. از موارد فوق، سه عامل تعداد زیاد همراهان، کمبود پرسنل و کادر کمکی و حجم بالای بیماران به عنوان سه خطر غیر قابل تحمل در سطح یک، دو و سه خطر محاسبه شدند. مداخله ای به منظور کاهش تعداد همراهان به صورت ارائه کارت همراه به تعداد دو نفر به ازای هر بیمار طراحی و ارائه گردید.,
Risk management is to prevent the risk and also manage it after occurrence and includes diagnosis, evaluation, analysis, control, reduction and prevention of the risk. The aim of risk management is to reduce the risks concerning patients and increase work safety for staffs. In this study risk management was evaluated in different steps in Imam Reza emergency department (ED).Methods: In this action research study, first we performed three focus group discussion (FGD) sessions including FGD session with ED nurses, a session with emergency medicine residents and a session with ED, laboratory, drug store and radiology staffs. Using these sessions, a questionnaire was design to clarify risks and to priority processing. To evaluate and define risk level in Ed we used experts’ panel. For each risk, risk severity, its incidence and risk level was calculated. According to the risk level, their priority was processed and intolerable risks were defined for planning an intervention.Results: At the end of FGD sessions, 600 risks were defined for Imam Reza ED. After the view of experts’ panel, eleven subgroups with 415 risks were gathered. Among these, 3 risks including high volume of attendants, staff shortage and high patients load were recorded as intolerable risks in risk level 1, 2 and 3. The intervention was designed to reduce the attendants by giving 2 attendant cards for each patient.