توسعه ی بازی هنگمن برای درس اصطلاحات پزشکی
Abstract
مقدمه
اصطلاحات پزشکی یک جنبه ی حیاتی از تفکر و کاربرد بالینی است
یادگیری اصطلاحات پزشکی به دلیل اصطلاحات نا آشنا و طولانی می تواند برای دانشجویان علوم پزشکی چالش بر انگیز باشد. روش های سنتی یادگیری مثل حفظ کردن و فلش کارت ها اغلب دانشجویان را درگیر نمی کند و باعث یادگیری سطحی می شوند.
باگسترش بازی ها و تلفن های هوشمند یادگیری از طریق تلفن های هوشمند به یک گرایش رایج تبدلی شده که فرد در هر زمان و هر مکان میتواند به راحتی مطالعه کند و آموزش ببیند.
روش کار و مواد:مطالعه حاضر از نوع کاربردی-توسعه ای است که از پرسشنامه ی UEQ برای ارزیابی آن استفاده شده است.برای تعیین نیازمندی جلسه ای با دکتر سلطانی برگزار شد و نمرات دانشجویان بررسی شد ،متوجه شدیم که اغلب دانشجویان در درس اصطلاحات پزشکی نمرات پایین را کسب کرده اند و در به خاطر سپاری کلمات با توجه به پیچگیدگی اصطلاحات مشکل دارند بنابراین سناریو نوشته شد و نمودار activity diagram رسم شد.
همچنین برای توسعه رابط کاربری از زبان های HTML و CSS و JavaScript و از تکنولوژی های Bootstrap و. سرویس های مربوط به رابط کاربری برنامه کاربردی، با توسعه Api های مورد نیاز که رابط بین لایه application و برنامه کاربردی هستند، بهره گرفته شد.
یافته ها:
برای توسعه چهارچوب از معماری Clean استفاده شده است که در اصل دارای پنج لایه اصلی شامل لایه های Common، Core، Infrastructure، Persistence و Presentation است. نرم افزار های مشابه از پنج بُعد با پژوهش حاضر مقایسه شدند. برای بررسی از پنج نرم افزار داخلی و یک نرم افزار متن باز در بستر گیت هاب که دارای بیشترین تعداد ستاره بود استفاده شد.ابعاد شامل هم کنش پذیری ، پرتال بیمار ،برنامه کاربردی وب ،چارچوب توسعه و پایگاه داده هستند.
نتیجه گیری:
این پژوهش با تلفیق فناوری های نوین از جمله آخرین فناوری های موجود برای طراحی سیستم و بهره گیری از استاندارد های ملی تدوین شده توسط کارگروه فنی وزارت بهداشت و همچنین استفاده از مفاهیمی مانند Interoperability وPatient Engagement گام جدیدی در توسعه سیستم های اطلاعات بالینی برداشته است.
جلسه ای با تعداد متخصصین تشکیل دادیم و به کلیدواژه هایی رسیدیم بررسی و جست و جو کردیم از کلیدواژه ها و سامانه های مشابه را هم بررسی و مطالعه کردیم لیست موجودیت تهیه کردیم در هدف دوم این موجودیت ها و نیازمندی ها رو به نمودار تبدیل کردیم کلاس برای موجودیت ها و use case برای فعللیت های سیستمو تیازمندی ها و سناریوهای هریوز کیس
چارچوبی تعریف کردیم و معماری کلین را تعریف کردیم خودمان چارچوبی ایجاد کردیم و با component diagram ترسیم کردیم.یافته های ما استخراج شدند.با استفاده از html و java script و cssشمایی از رابط کاربری را طراحی کردیم.