ارزیابی مدیریت داروخانه های بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در شهرستان تبریز براساس استانداردهای اعتباربخشی JCI(کمیسیون مشترک بین المللی) در سال۱۴۰۳-۱۴۰۲ (2024-2023)
Abstract
مقدمه: مدیریت داروخانه یکی از اجزای حیاتی در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی است که مستقیماً بر ایمنی بیمار و اثربخشی درمان تأثیر میگذارد. ارزیابی شیوههای مدیریت داروخانه بر اساس استانداردهای معتبری مانند استانداردهای کمیسیون بینالمللی مشترک (JCI) برای تضمین کیفیت بالای خدمات درمانی ضروری است.
هدف: این مطالعه عملکرد مدیریت داروخانه در نه بیمارستان آموزشی در شهرستان تبریز را که هر کدام دارای تخصصهای مختلفی هستند، ارزیابی میکند. مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی در نه بیمارستان آموزشی در تبریز، ایران انجام شد. شیوههای مدیریت داروخانه در چندین حوزه شامل سازمان و مدیریت، سفارش و تهیه دارو، ذخیرهسازی، تجویز و نسخهنویسی، آمادهسازی و توزیع، نظارت و پایش ارزیابی شد. دادهها از طریق ارزیابیهای ساختارمند بر اساس استانداردهای اعتباربخشی JCI جمعآوری شدند.نتایج: نتایج نشان داد که تفاوتهای قابل توجهی در شیوههای مدیریت داروخانه در بین بیمارستانها وجود دارد. بیمارستانهای شماره 1 (چندتخصصی) و شماره 6 (تک تخصصی)، بالاترین امتیاز کل را با 60 امتیاز کسب کردند. در مقابل، بیمارستانهای شماره 4 و شماره 9، (هر دو تک تخصصی) پایینترین امتیاز را با 45 امتیاز به دست آوردند. سایر بیمارستانها عملکرد متوسطی داشتند و امتیازات کل آنها بین 49 تا 57 متغیر بود. این نتایج نشاندهنده تفاوت در اثربخشی مدیریت داروخانه است که ممکن است تحت تأثیر تخصص بیمارستان و شیوههای مدیریتی آن باشد.نتیجهگیری: این مطالعه به تفاوتهای موجود در شیوههای مدیریت داروخانه در تخصصهای مختلف بیمارستانی در تبریز اشاره میکند. در حالی که برخی بیمارستانها عملکرد قوی و منطبق با استانداردهای JCI نشان دادند، برخی دیگر نیاز به بهبود در حوزههایی مانند سازمان و مدیریت و سفارش و تهیه دارو دارند. این نتایج بر اهمیت مداخلات هدفمند برای بهبود شیوههای مدیریت داروخانه در محیطهای بیمارستانی تخصصی تأکید میکند.