• English
    • Persian
  • Persian 
    • English
    • Persian
  • ورود
مشاهده آیتم 
  •   صفحه اصلی مخزن دانش
  • Research Centers
  • Theses
  • مشاهده آیتم
  •   صفحه اصلی مخزن دانش
  • Research Centers
  • Theses
  • مشاهده آیتم
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

تحلیل کیفی آزمونهای چند گزینه ای گروه کودکان دانشکده دندانپزشکی تبریز در سالهای 1402 و 1403

Thumbnail
نمایش/بازکردن
finalThesis (AmirReza Jamei) (5) (1).pdf (2.909Mb)
تاریخ
1403
نویسنده
جامعی خسروشاهی, امیررضا
Metadata
نمایش پرونده کامل آیتم
چکیده
مقدمه: آزمونهای کتبی هسته مرکزی ارزشیابی دانشجویان علوم پزشکی را تشکیل میدهند. از این میان به خصوص آزمونهای چند گزینه ای (MCQs) بخاطر سهولت و عینیت در نمره دهی، بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند.. از آنجایی که سوالات چندگزینه ای در ارزیابی سطح علمی دانشجویان دانشکده ها به کرات مورد استفاده قرار میگیرد، اطلاع از سطح کیفیت این سوالات و ارائه بازخورد به اساتید و دانشجویان بسیار حائز اهمیت میباشد. باتوجه به اینکه عمدتا تحلیل آزمونها در دانشکده دندانپزشکی تبریز کمی بوده و منحصر به آمار و ارقام است، بر آن شدیم این مطالعه را در راستای تحلیل کیفی آزمونهای چند گزینه ای (MCQs) برگزار شده برای دانشجویان دوره عمومی دندانپزشکی توسط گروه کودکان دانشکده دندانپزشکی تبریز در سالهای 1402 و 1403 طراحی کنیم. مواد و روشها: در این مطالعه اکتشافی تمامی سوالات آزمونهای کتبی پایان ترم دانشجویان دوره عمومی دندانپزشکی برگزار شده توسط بخش دندانپزشکی کودکان دانشکده دندانپزشکی تبریز در 2 سال اخیر به صورت سرشماری از نظر 22 شاخص مربوط به رعایت قواعد ساختاری طراحی سوال و قواعد نگارشی آزمون (اعتبار صوری) و 5 معیار مربوط به محتوای آزمون شامل پوشش محتوایی یا همسویی با طرح درس، ارتباط محتوایی، ضریب دشواری، ضریب افتراق، و ضریب جذب برای هر گزینه انحرافی مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج: میانگین ضریب دشواری و ضریب افتراق سوالات گروه کودکان در 255 سوال مربوط به 6 آزمون که تحلیل شد، به ترتیب 0.74 و 0.25 بود. اغلب سوالات آزمون در قالب سوالات چهار گزینه ای مطرح شده بودند. در 67 درصد سوالات قواعد میلمن بطور کامل در طراحی سوالات رعایت شده بودند . 100 درصد سوالات آزمونها همسو با طرح درسهای گروه طراحی شده بودند. نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشاندهنده این است که کیفیت طراحی سوالات در آزمونهای چهارگزینه ای گروه کودکان در سالهای 1402 و 1403 مطلوبیت حداکثری را نداشته است و نیازمند ارتقای کیفیت می باشد. برگزاری کارگاههای توانمندسازی برای اعضای هیئت علمی گروه در راستای ارتقای کیفیت آزمونها را می توان پیشنهاد کرد.
URI
https://dspace.tbzmed.ac.ir:443/xmlui/handle/123456789/71606
Collections
  • Theses

مخزن دانش دانشگاه علوم پزشکی تبریز در نرم افزار دی اسپیس، کپی رایت 2018 ©  
تماس با ما | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

مرور

همه مخزنجامعه ها و مجموعه هابراساس تاریخ انتشارنویسنده هاعنوانهاموضوعاین مجموعهبراساس تاریخ انتشارنویسنده هاعنوانهاموضوع

حساب من

ورودثبت نام

مخزن دانش دانشگاه علوم پزشکی تبریز در نرم افزار دی اسپیس، کپی رایت 2018 ©  
تماس با ما | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV