• English
    • Persian
  • Persian 
    • English
    • Persian
  • ورود
مشاهده آیتم 
  •   صفحه اصلی مخزن دانش
  • School of Management and Medical Informatics
  • theses
  • مشاهده آیتم
  •   صفحه اصلی مخزن دانش
  • School of Management and Medical Informatics
  • theses
  • مشاهده آیتم
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

توسعه و ارزیابی برنامه کاربردی تلفن همراه برای تقویت استدلال بالینی دانشجویان پزشکی عمومی در حیطه پزشکی داخلی

Thumbnail
نمایش/بازکردن
MozhdehAmooian F1.pdf (3.850Mb)
تاریخ
2024/06/19
نویسنده
عموییان، مژده
Metadata
نمایش پرونده کامل آیتم
چکیده
مقدمه: فناوری‌های مبتنی بر رایانه به خصوص فناوری‌های شبیه‌ساز مبتنی بر موبایل سهم به‌سزایی در پیشبرد اهداف یادگیری و تقویت استدلال بالینی ایفا می‌نمایند. هدف: این مطالعه با هدف توسعه و ارزیابی برنامه کاربردی موبایل برای تقویت استدلال بالینی دانشجویان پزشکی عمومی در حیطه پزشکی داخلی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام گردیده‌است. روش کار: برای انجام این مطالعه از چندین روش شامل مطالعه نظام‌مند مقالات و برنامه‌های مبتنی بر فناوری‌های اطلاعات، برگزاری جلسات بحث گروهی متمرکز و تشکیل پانل خبرگان، طراحی مفهومی برنامه و تعریف محتوا و قابلیت‌های عملکردی برنامه، کدنویسی و ارزیابی برنامه استفاده شد. یافته‌ها: پژوهشگران از بررسی 18 مقاله و 43 ابزار الکترونیکی، الزامات و قابلیت های عملکردی برای تعریف یک سناریوی بیمار مجازی و رویکردهای ارائه آن‌ها در نرم افزار را استخراج نمودند. با بررسی یافته‌های حاصل از این مرحله در جلسات بحث متمرکز گروهی و اکسپرت پانل محتوای برنامه شامل سناریوها، پایگاه داده‌ها، مفاد چندرسانه‌ای موردنیاز و آزمون‌ها نهایی شدند. سپس نرم‌افزار در چهار ماژول آموزش، پیش آزمون، تمرین و پس‌آزمون طراحی شد. بخش تمرین دربرگیرنده چهار مرحله اصلی استدلال بالینی و با امکان تغییر، حذف و افزودن سناریوها، بازاندیشی همراه با بحث گروهی همتایان با پشتیبانی اساتید طراحی شد. پس از توسعه نرم‌افزار و دوره 3 ماهه استفاده کاربران، میانگین نمره رضایت دانشجویان 4.3 و از دیدگاه اساتید 4.1 از 5 به دست آمد و افزایش معنی دار در میانگین نمرات آزمون استدلال بالینی مشاهده شد. نتیجه‌گیری: برنامه بیمار مجازی می‌تواند مهارت استدلال بالینی دانشجویان پزشکی را تقویت نماید و دانشجویان با استفاده از آن با آمادگی بیشتری در عرصه بالینی عمل می‌کنند. کلمات کلیدی: استدلال بالینی، پزشکی داخلی، شبیه‌سازی، بیمار مجازی، آموزش پزشکی¬¬
URI
https://dspace.tbzmed.ac.ir:443/xmlui/handle/123456789/71554
Collections
  • theses

مخزن دانش دانشگاه علوم پزشکی تبریز در نرم افزار دی اسپیس، کپی رایت 2018 ©  
تماس با ما | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

مرور

همه مخزنجامعه ها و مجموعه هابراساس تاریخ انتشارنویسنده هاعنوانهاموضوعاین مجموعهبراساس تاریخ انتشارنویسنده هاعنوانهاموضوع

حساب من

ورودثبت نام

مخزن دانش دانشگاه علوم پزشکی تبریز در نرم افزار دی اسپیس، کپی رایت 2018 ©  
تماس با ما | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV