• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Management and Medical Informatics
  • theses
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Management and Medical Informatics
  • theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

بررسی تجارب دانشجویان شرکت کننده در آزمون جامع سال 1402 دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی تبریز

Thumbnail
View/Open
MonaNarimaniF.pdf (911.1Kb)
Date
1403/06/15
Author
نریمانی, مونا
Metadata
Show full item record
Abstract
چکیده فارسی مقدمه: آزمون جامع یک مرحله انتقالی بین مرحله آموزشی و پژوهشی می‌باشد که با هدف ارزیابی توانمندی‌های كسب شده در مرحله آموزشی و احراز صالحیت و توانمندی دانشجویان دکتری برای انجام فعالیت‌های پژوهشی در دو بخش کتبی و شفاهی برگزار می‌شود. آزمون جامع اگر به درستی طراحی نشود، نه تنها تحقق اهداف آن ممکن نیست بلکه اثرات سوئی از جمله اتلاف منابع آموزشی، بدبینی و بی اعتمادی ایجاد می‌کند؛ زیرا شواهدی مبنی بر اطمینان از اینکه دانشجو شایستگی لازم را کسب کرده تا بتواند در محیط واقعی عملکرد مناسب داشته باشد، در دست نخواهد بود. همچنین دانشجویان به عنوان یکی از ارکان اصلی نظام آموزش عالی، با انتظارات گوناگونی جذب این نظام می‌شوند. لذا ایجاد شکاف بین انتظارات و تجربه‌های آنان، موجب دلسردی، استرس و عدم اطمینان به اهدافشان می‌شود. هدف: هدف از مطالعه حاضر، بررسی تجارب دانشجویان شرکت کننده در آزمون جامع مقطع دکتری تخصصی در اسفند ماه سال 1402 در دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی تبریز می‌باشد. مواد و روش ها: مطالعه حاضر از نوع مطالعه کیفی می‌باشد که با رویکرد پدیدار شناسی به بررسی تجربیات و دیدگاه داوطلبین آزمون جامع دکتری می‌پردازد. حجم نمونه شامل تمامی دانشجویان دکتری شرکت ‌کننده در آزمون جامع اسفند ماه سال 1402 بودند که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این مطالعه، مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. داده‌ها پس از جمع‌آوری به روش تحلیل محتوایی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: یافته‌های این مطالعه حاکی از آن است که 83.3 درصد کل شرکت کنندگان از آزمون جامع برگزار شده در اسفند ماه سال 1402 دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی رضایت داشتند. این در حالیست که 66.6 درصد کل شرکت کنندگان برگزاری آزمون جامع را به دلیل عدم توانایی آن در سنجش مفید و همه جانبه دانشجویان، ضروری دانستند. 50 درصد کل شرکت کنندگان، نحوه فعلی برگزاری آزمون جامع (ترکیبی) را از نظر مراحل برگزاری آن، مناسب دانستند. نتیجه گیری: طبق نتایج حاصل از مطالعه، با اینکه بیشتر شرکت کنندگان بطور صریح حذف کلی آزمون جامع را پیشنهاد دادند و معتقد بودند که آزمون جامع با شرایط برگزاری فعلی، معیار مفیدی برای ارزیابی تمام ابعاد دانش و مهارت‌های دانشجویان نیست اما در صورت اجبار در برگزاری این آزمون، شرکت کنندگان به نکاتی که می‌تواند راهگشای تغییراتی در روند برگزاری آزمون جامع باشد نیز اشاره کردند. چالش‌ها و مشکلاتی موجود در خصوص آزمون جامع، چند وجهی بوده و نیاز به یک رویکرد کلی برای رسیدگی دارند. کلمات کلیدی: آزمون جامع، دکتری تخصصی
URI
https://dspace.tbzmed.ac.ir:443/xmlui/handle/123456789/71544
Collections
  • theses

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV