" مورنینگ مدیریتی : تجارب دانشجویان دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی تبریز از گزارش های صبحگاهی مدیریتی
Abstract
چکیده
مقدمه: سبک های آموزشی پویا و مشارکتی، امکان دستیابی به سطوح بالای یادگیری دانشجویان را فراهم می کنند و از مقبولیت روز افزونی برخوردار شده اند. گزارش صبحگاهي يكي از مهمترين روش هاي آموزشي در علوم پزشكي و فرصت مناسبی برای یادگیری مشارکتی و فعالانه از طریق درگیر شدن دانشجویان در بحث های گروهی می باشد. تجارب مشخصی از الگوي فراگير استفاده از این روش در رشته و عرصه های غیر بالینی مثل مدیریت سلامت ارائه نشده است. بر اساس مطالعات انجام شده در دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی سیستم فعلی آموزشی انتظارات دانشجویان را برآورده نمی کند. با توجه به مشکلات و خلاء موجود ، اولین جلسات گزارش صبحگاهی مدیریتی از دی ماه 1401 در دانشگاه علوم پزشکی تبریز آغاز گردید. تجربه نویی که می تواند با تکامل بهتر و به موقع ، اثربخشی بیشتری در فرآیند آموزشی دانشجویان داشته باشد و در صورت رفع چالش ها و نقاط ضعف ، به عنوان تجربه ای کاربردی و جدید در سایر دانشگاه ها تسری یابد. لذا بعد از برگزاری 12 جلسه مورنینگ مدیریتی این مطالعه با هدف تبیین تجربیات دانشجویان دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی از جلسات مورنینگ های مدیریتی انجام گرفت.
مواد و روش ها: این پژوهش به روش کیفی و برحسب تجارب زیسته دانشجویان دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی تبریز با استفاده تلفیقی از بحث گروهی متمرکز و مصاحبه انجام شد و نمونه گیری به روش مبتنی بر هدف انجام گرفت. محتوای جلسات بحث گروهی و مصاحبه ها بعد از انجام، پیاده سازی و با روش تحلیل محتوایی توسط دو محقق و به صورت دستی مورد تحلیل قرار گرفت. 17 نفر از دانشجویان مقاطع و رشته های مختلف دانشکده در این مطالعه شرکت کردند. براي تحقق قوام و دقت مطالعه، تمهیدات لازم جهت تامین چهار معیار اعتبار، اعتماد ، تايید پذيري و قابلیت انتقال اتخاذ شد.
یافته ها: پس از انجام تحلیل محتوایی بر روی متن جلسات FGD و مصاحبه ها 180 کد معنایی غیر تکراری به دست آمد که در 34 تم فرعی (ساب تم) و 7 تم اصلی (تم) طبقه بندی شد. رویکرد متمایز ، سیر تکامل ساختاری، انگیزه ها ، بازدارنده ها، پیامد ها، چالش ها و تقویت کننده ها تم های اصلی استخراج شده می باشند.
نتیجه گیری: طبق تجربیات مطرح شده مشارکت کنندگان، تداوم اجرای این روش میتواند دانشجويان را به سمت تبديل شدن به فردي حرفه اي در مدیریت سلامت سوق دهد. این رویکرد جدید نویدبخش بهبود تجربیات دانشجویان از فیلد میباشد ولی تداوم پیامدهای با ارزش آن به روش اجرا، بستگی زیادی خواهد داشت. مداخلات و اقدامات بموقع و مناسبی برای غنیسازی این رویکرد با رفع موانعی مانند نگرانی از عدم تداوم برنامه، نقش تعریف نشده اساتید، ارتباط دانشجو و اساتید با فیلد، بهبود و شفاف کردن ساختار جلسات ضروری میباشد.
کلید واژه ها: گزارش صبحگاهی، مدیریت ، مصاحبه گروهی ، مورنینگ ، یادگیری مشارکتی، تعامل