مقایسه تأثیر آموزش از طریق فضای مجازی و کتابچه آموزشی بر دانش و نگرش پرستاران در مدیریت درد کودکان:یک مطالعه کارآزمایی بالینی
Abstract
چکیده
مقدمه: مدیریت غیر موثر درد در کودکان توسط پرستاران به دلیل دانش و نگرش پایین پرستاران در مدیریت درد است که نیازمند آموزش در این زمینه میباشد، لذا هدف از انجام مطالعه حاضر تعیین و مقایسه تأثیر آموزش از طریق فضای مجازی و کتابچه آموزشی بر دانش و نگرش پرستاران در مدیریت درد کودکان بود.
مواد و روشها: در این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده، 75 پرستار شاغل در بخشهای مختلف مرکز آموزشی درمانی مردانی آذر تبریز بهصورت تصادفی در سه گروه 25 نفری دریافت کننده آموزش مجازی، دریافت کننده اموزش با کتابچه و گروه کنترل (عدم دریافت مداخله)، قرار گرفتند. دادهها توسط فرم اطلاعات جمعیت شناختی (قبل از شروع مداخله) و پرسشنامه دانش و نگرش پرستاران در مدیریت درد کودکان (PNKAS) قبل و سه روز بعد از اتمام مداخله جمعآوری شد. دادهها با نرمافزار SPSS-25 و با آزمونهای آماری توصیفی و تحلیلی (آزمونهای آنووا، آزمون آنالیز واریانس یکطرفه) با سطح معناداری 05/0 تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج پیشآزمون نشاندهنده عدم وجود تفاوت آماری معناداری میانگین نمره دانش و نگرش در دو گروه مداخله آموزش مجازی و آموزش با کتابچه و گروه کنترل بود (05/0<p)؛ بعد از مداخله در گروه آموزش مجازی افزایش میانگین نمرات دانش و نگرش در بازههای زمانی در مقایسه با گروه آموزش با کتابچه و گروه کنترل مشاهده شد اما این افزایش از نظر آماری معنادار نبود (8/0=P).
نتیجهگیری: آموزش به پرستاران از طریق فضای مجازی و کتابچه آموزشی معنادار نبود اما با توجه به افزایش نمره دانش و نگرش در روش مجازی، میتوان از این روش آموزشی در جهت ارتقا دانش و نگرش پرستاران در مدیریت درد کودکان در مراکز درمانی استفاده کرد.