بررسی میزان موفقیت انتوباسیون در مولاژ با راه هوایی مشکل با دو روش ویدئولارنگوسکوپی(پیشنهادی استاد) و لارنگوسکوپی معمولی توسط دانشجویان پزشکی مقطع اکسترنی
Abstract
لوله گذاری دشوار یا ناموفق یکی از عوامل اصلی بروز عوارض در بیماران و چالشی بزرگ برای متخصصان بیهوشی و پزشکان است. مهارت در انجام انتوباسیون بیماران با راه هوایی مشکل نیازمند اطلاع از آناتومی و فیزیولوژی راه هوایی، توانایی ارزیابی و شناسایی بیماران با راه هوایی مشکل و داشتن آموزش کافی در این زمینه می باشد. در آموزش راه هوایی دشوار آموزش دیدن با لارنگوسکوپ مکینتاش سخت است چون دانشجو در کنار استاد نمی تواند نماي کامل حنجره و تارهاي صوتی را مشاهده و آموزش کافی ببیند. برای جبران این محدودیت ها تلاشهای بیشتری برای ابداع وسایل و تکنیکهای مختلف به عمل آمد. ویدئو لارنگوسکوپ ها امکان مشاهده ساختمان حنجره بر روی مانیتور را فراهم کردند و تصاویر روی مانیتور به صورت همزمان توسط فراگیر و استاد قابل رویت شد و این مزیت می تواند در آموزش انتوباسیون سودمند باشد. ارزیابی سطح توانایی کارآموزان پزشکی در اداره ی راه هوایی مشکل یکی از دغدغه های پژوهشی است.در این مطالعه بر آن شدیم تا با تعیین میزان موفقیت انتوباسیون در مولاژ با راه هوایی مشکل با دو روش لارنگوسکوپی با ویدئولارنگوسکوپی و لارنگوسکوپی مستقیم با تیغه مکینتاش توسط دانشجویان پزشکی مقطع اکسترنی بپردازیم .
روش کار:
این مطالعه با شرکت 58 نفر از دانشجویان پزشکی مقطع اکسترنی در دو گروه لارنگوسکوپی مستقیم با تیغه مکینتاش و گروه ویدئولارنگوسکوپی در مرکز مهارت های بالینی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در طی سال 1402 انجام گرفت. دانشجویان ابتدا روی مـولاژ با راه هوایی مشکل لارنگوسکوپی مستقیم با تیغه مکینتاش لوله گـذاري تراشـه انجام دادند و سپس بار دیگر انتوباسیون با ویدئولارنگوسکوپی را انجام دادند. زمان لازم جهت انتوباسیون، میزان موفقیت، تعداد تلاش ها و رضایتمندی در هر دو گروه ثبت و بـا یکـدیگر مقایسه گردید.
یافته¬ها:
در مطالعه حاضر زمان لازم جهت انتوباسیون در گروه لارنگوسکوپی معمولی بیشتر بود و میانگین کوشش ها در گروه ویدئولارنگوسکوپی به صورت معنی داری (01/0p=) کمتر بود به طوری که بیشتر افراد گروه لارنگوسکوپی معمولی( 48.2%) با 4 بار کوشش و گروه ویدئولارنگوسکوپی (56.9%) با 3بار کوشش توانستند انتوباسیون را انجام دهند. انتوباسیون موفق تفاوت معنی¬داری بین دو گروه داشت(01/0p=). همچنین بیشتر دانشجویان در گروه ویدئولارنگوسکوپی رضایتمندی خوب 72.4% را داشتند.