بررسی تاثیر حضور در بالین دانشجویان پزشکی مقطع مقدمات بالینی بر یادگیری مباحث ایمنولوژی بالینی
Abstract
سالهای اولیه آموزش پزشکی (به ویژه 2 سال اول) برای موفقیت تحصیلی دانشجویان پزشکی حیاتی است. در برنامه های درسی سنتی آموزش پزشکی، دانشجویان دانش نظری را بدون تماس با بیمار در زمینه بالینی می آموزند. مواجهه زودرس بالینی (ECE) برای کمک به دانشجویان تازه وارد پزشکی برای غلبه بر استرس های خود و ایجاد انگیزه در آنها برای ایجاد بینش و آگاهی بهتر نسبت به حرفه پزشکی پیشنهاد شده است. هدف ما تعیین تاثیر مواجه بالینی بر دانش و نگرش دانشجویان پزشکی مقطع مقدمات بالینی در مورد مباحث ایمونولوژی بالینی در دانشکده پزشکی تبریز درسال 1401-1402 می باشد.
روش کار: در یک مطالعه نیمه تجربی 60 نفر از دانشجویان ترم شش پزشکی مقطع مقدمات بالینی به صورت تصادفی، انتخاب شدند. سپس 30 نفر از دانشجویان منتخب در طرح مواجهه ی بالینی در گروه مداخله و 30 نفر در گروه مقایسه تخصیص داده شد. محتوای آموزشی واحد ایمنی شناسی بالینی، با تدریس به روش سخنرانی به همراه جزوات و اسلاید های آموزشی درطول ترم در اختیار افراد گروه مداخله قرار گرفت. سپس میزان یادگیری دانشجویان بصورت آزمون های پیش و پس آزمون مورد آنالیز قرار گرفت.
نتایج: در این مطالعه 60 دانشجوی ترم 6 که در مقطع مقدمات بالینی تحصیل می کردند وارد مطالعه شدند که 24 نفر (40%) آنها مرد و 36 نفر (60%) زن بودند. در گروه مقایسه میانگین نمرات قبل آزمون دانشجویان 00/1 ± 46/5 و میانگین نمرات پس از آزمون 90/0 ± 0/6 بود. در گروه مداخله میانگین نمرات قبل آزمون دانشجویان 32/1 ± 2/5 و میانگین نمرات پس از آزمون 56/0 ± 43/6 بود. تفاوت پس آزمون بین گروه های کنترل و مداخله از لحاظ آماری معنی دار بود (030/0 = P).
Collections
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
بررسی بالینی موارد درگیری عصب مدیان در اثر سندرم کارپال تونل و مقایسه شدت درگیری بالینی با نتایج حاصل از مطالعات الکترودیاگنوستیک
Unknown author (دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پزشکی, 1381)این مطالعه جهت بررسی موارد درگیری عصب مدیان در اثر CTS و مقایسه شدت درگیری بالینی با نتایج حاصل از مطالعات الکترودیاگنوستیک انجام گرفته است این مطالعه آینده نگر و توصیفی در طی سال بر روی بیمار ارجاعی به بخش الکترودیاگنوستیگ ... -
بررسی یافته های اپیدمیولوژیک، بالینی، آزمایشگاهی، سیر بالینی، پیش آگهی و فاکتورهای پیروگنوستیک سندرم گیلن باره کودکان تبریز در سالهای137880
برزگر, محمد (دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پزشکی, 1380)هدف از این مطالعه بررسی یافته های اپیدمیولوژیک ، بالینی ، آزمایشگاهی ، سیربالینی ، پیش آگهی و فاکتورهای پروگنوستیک سندرم گیلن باره کودکان می باشد اطلاعات بالینی و الکتروفیزیولوژیکال بدست آمده از بیمار مبتلا به GBS که در ... -
مقایسه ارزشیابی دانشجویان مقاطع بالینی و اساتید در مورد فرایندها و دستاوردهای آموزشی در بخشهای بالینی
Unknown author (دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پزشکی, 1389)مقدمه: نظامهای آموزشی همواره جهت توسعه و ارتقاء کیفیت آموزشی با دغدغههایی روبرو هستند، دراین راستا ارزشیابی برنامههای آموزشی جهت تصمیمگیری مبتنی بر شواهد از ارکان اساسی ارتقاء کیفیت آموزشی میباشد. این مطالعه با هدف کسب ...