تعیین شایستگی های مدیریتی مورد نیاز در سطوح مختلف مدیریتی بر اساس دیدگاه کارکنان ستاد علوم پزشکی تبریز
Abstract
مقدمه و هدف : مدیران مسئولیت مهمی در رسیدن سازمان به اهداف تعریف شده دارند و مدیران سطوح مختلف باید دارای شایستگی های لازم برای نیل به این هدف باشند و از آنجا که کارکنان بر ابعاد مختلف کار احاطه دارند و تجربه کار با مدیران مختلف را دارا هستند،نظرات قابل استنادی در مورد شایستگیهای مدیریتی داشته و می توانند تشخیص دهند که چه شایستگی لازم است که مدیران داشته باشند تا بتوانند در سازمان اثربخش باشند و بتوانند سازمان را به طور صحیحی مدیریت کنند و از طرفی کارکنان با رضایت کامل با مدیران همراه شده و در راستای تحقق اهداف سازمان همکاری داشته باشند اما شواهدی دال به بررسی این شایستگی ها از دیدگاه کارکنان در دانشگاه های علوم پزشکی یافت نشد. لذا، هدف از مطالعه حاضر بررسی شایستگی های مدیریتی مورد نیاز درسطوح مختلف مدیریتی براساس دیدگاه کارکنان ستادعلوم پزشکی تبریز میباشد، تا قدمی در راستای تحقق اهداف سازمانی و افزایش بهره وری در دانشگاه علوم پزشکی برداشته شود.
روش پژوهش : مطالعه کمی حاضر در دانشگاه علوم پزشکی در سال 1401 انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی تبریز بودند و شرکت کنندگان با روش نمونه گیری سرشماری(به صورت تمام شمار) انتخاب شدند و مجموعه ای از شایستگی های حرفه ای مدیران، بعد از روایی و پایایی شدن در قالب یک پرسشنامه لیکرت تنظیم گردید و همه دادهها به وسیله نرم افزار آماری SPSS نسخه 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و از طریق روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی با در نظرگرفتن سطح معنیداری 5% نتایج گزارش شد.
یافته ها : از میان پرسشنامه توزیع شده در بین کارکنان دانشگاه علوم پزشکی تبریز، 120پرسشنامه توسط کارکنان،تکمیل و برگشت داده شد نتایج نشان داد که برای رسیدن سازمان به اهدافش، مدیران عالی دارای شایستگی هایی نظیر آینده نگری و تفکر راهبردی، هدف گرایی و هدایت عملکرد،نظارت و کنترل،صبر و بردباری،کل نگری و نگرش فرایندی و برای مدیران میانی شایستگی هایی مانند تیم و شبکه سازی، تفکر تحلیلی و حل مساله، نوجویی و تفکر خلاق و نهایتا برای مدیران پایه نیز شایستگی هایی مانند مسئولیت پذیری، تعهد و تعلق سازمانی، برنامه ریزی و هماهنگی نیاز میباشد
نتیجه گیری : مطالعه حاضر شایستگی های مورد نیاز مدیران سطوح مختلف را شناسایی کرد تا مدیران بتوانند با تقویت این نوع شایستگی ها موثر و کارا عمل کرده و با کارکنان سازمان بهتر ارتباط بگیرند و از این طریق تعهد سازمانی هم در مدیران و هم در کارکنان تقویت میشود و مدیران با ارتقای این شایستگی ها گام مهمی برای رسیدن سازمان به اهدافش برمیدارند
کلمات کليدي: مدیریت، شایستگی مدیران، سطوح مدیریت