• English
    • Persian
  • Persian 
    • English
    • Persian
  • ورود
مشاهده آیتم 
  •   صفحه اصلی مخزن دانش
  • School of Management and Medical Informatics
  • theses
  • مشاهده آیتم
  •   صفحه اصلی مخزن دانش
  • School of Management and Medical Informatics
  • theses
  • مشاهده آیتم
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

طراحی، توسعه، اجرا و ارزیابی پرونده الکترونیک پزشکی در بیمارستان شهید مدنی دانشگاه علوم پزشکی تبریز

Thumbnail
نمایش/بازکردن
AmirTorabF.pdf (8.521Mb)
تاریخ
1403/04/17
نویسنده
تراب میاندوآب, امیر
Metadata
نمایش پرونده کامل آیتم
چکیده
خلاصه مقدمه: پرونده های پزشکی کاغذی به دلیل محدودیت های خود، قادر به تامین نیازهـای پیچیده و به روز سازمان های ارائـه دهنـده خـدمات سـلامت نیستند. بنابراین برای رفع این مشکل، دستیابی به پرونده الکترونیک پزشکی ضروری است. هدف: این مطالعه با هدف طراحی، توسعه، اجرا و ارزیابی پرونده الکترونیک پزشکی در بیمارستان شهید مدنی دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شد. مواد و روش کار: ابتدا وضعیت موجود بیمارستان شهید مدنی از منظر الکترونیکی بودن فرآیندهای مستندسازی بالینی و مستندات پرونده های پزشکی با استفاده از چک لیستی محقق ساخته مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس نیازمندی های اطلاعاتی و الزامات عملکردی و غیر عملکردی ماژول های پرونده الکترونیک پزشکی بر اساس مرور نظام مند و پنل خبرگان شناسایی و سپس با روش دلفی تایید شد. در گام بعدی پرونده الکترونیک پزشکی بر اساس چارچوبی که در فازهای قبل تعیین شد توسعه یافت. بعد از اجرای سیستم در تیر و مرداد ماه 1402، سیستم بر اساس شاخص های زمان، کیفیت مستندات پرونده های پزشکی و تجربه کاربران مورد ارزیابی قرار گرفت. يافته ها: ارزیابی وضعیت موجود بیمارستان شهید مدنی نشان داد که، اکثر فرآیندهای مستندسازی بالینی به شکل سنتی و کاغذی می باشد. 1479عنصر داده ای بر اساس مرور نظام مند، پنل خبرگان و تکنیک دلفی شناسایی و تایید شد. سیستم با استفاده از فناوری MVC Core، نرم افزارهای SQL Server و Visual Studio، محیط core ASP.Net و زبان های برنامه نویسی C#، Html، CSS، bootstrap و java طراحی شد. تعداد 351 پرونده پزشکی برای ارزیابی سامانه استفاده شد. به واسطه اجرای سیستم، به طور میانگین زمان مستندسازی بالینی هر پرونده 75 دقیقه کاهش پیدا کرد و همچنین کیفیت مستندسازی بالینی به طور میانگین از 79.99 درصد به 100 درصد رسید. میانگین نمره رضایت کاربران از سیستم 4.64 از 5 بود. نتيجه گيري: استفاده از پرونده الکترونیک پزشکی در بیمارستان شهید مدنی تبریز بهبود مشهودی را در کیفیت مستندات بالینی، دسترسی به اطلاعات و امنیت اطلاعات فراهم آورده و منجر به صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها و تسهیل مشارکت و همکاری بین مراکز درمانی و ارائه کنندگان خدمات شده است. بنابراین پرونده الکترونیک پزشکی به عنوان یک راهکار کارآمد و ضروری در ارتقا ایمنی بیمار و کیفیت خدمات پزشکی مورد توجه قرار می‌گیرد. واژگان کلیدی: اطلاعات سلامت، پرونده الکترونیک پزشکی، سازمان های ارائه کننده خدمات سلامت، هم کنش پذیری
URI
https://dspace.tbzmed.ac.ir:443/xmlui/handle/123456789/71292
Collections
  • theses

مخزن دانش دانشگاه علوم پزشکی تبریز در نرم افزار دی اسپیس، کپی رایت 2018 ©  
تماس با ما | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

مرور

همه مخزنجامعه ها و مجموعه هابراساس تاریخ انتشارنویسنده هاعنوانهاموضوعاین مجموعهبراساس تاریخ انتشارنویسنده هاعنوانهاموضوع

حساب من

ورودثبت نام

مخزن دانش دانشگاه علوم پزشکی تبریز در نرم افزار دی اسپیس، کپی رایت 2018 ©  
تماس با ما | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV