بررسی ویژگی های استاد خوب از منظر دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
Abstract
چکیده
مقدمه: اساتید نقش بسزایی در تدریس در کلاس و فرآیند آموزش دارند. در سالهای اخیر، موضوع ویژگیهای اساتید مؤثر در مجموعه وسیعی از مطالعات مطرح شده است. بررسی توصیف دانشجویان در مورد اینکه کدام ویژگی ها نمایه یک استاد دانشگاه موثر را تشکیل می دهند، می تواند یکی از راه های مفید برای بهینه سازی آموزشی باشد که در موسسات آموزش عالی دریافت می کنند.
هدف: بررسی ویژگی های استاد خوب از منظر دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
روش کار: مطالعه حاضر از نوع توصیفی-مقطعی بود. جامعه آماری این مطالعه شامل دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز بود. برای جمع آوری داده ها در این مطالعه از ابزار پرسشنامه استفاده شد. نظرات دانشجويان در خصوص ويژگي های يك استاد خوب دانشگاهي در مقياس ليكرت به صورت بي اهميت، كم اهميت، نسبتا مهم، مهم يا بسيار مهم مورد پرسش قرار گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS26 و آزمون توصیفی و شاخص های آماری تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: 6/62 % از دانشجویان بررسی شده در این مطالعه زن بودند، 0/97 % متاهل بودند، تمامی دانشجویان در مقطع کارشناسی در حال تحصیل بودند، 5/28 % از پاسخ دهندگان در ترم 3 در حال تحصیل بودند و در نهایت مشخص شد که بیشترین دانشجویانی که در مطالعه شرکت کردند در رشته علوم آزمایشگاهی در حال تحصیل بودند میانگین ± انحراف معیار ویژگی دانش پژوهی، ویژگی مهارت تدریس، ویژگی مهارت ارزشیابی، ویژگی رعایت قوانین آموزشی، ویژگی ارتباطات بین فردی و ویژگی های فردی یک استاد خوب از دیدگاه دانشجویان به ترتیب برابر 25/3 ± 02/26، 96/4 ± 19/38، 05/3 ± 94/19، 93/3 ± 36/14، 30/2 ± 01/18 و 65/6 ± 26/34 بود.
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد دانشجویان دانشکده پیراپزشکی علوم پزشکی تبریز هر 6 بعد بررسی شده را به عنوان ویژگی های حائز اهمیت در خصوص یک استاد خوب می دانند.
کلید واژه ها: استاد، ویژگی، پیراپزشکی، آموزش