• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Management and Medical Informatics
  • theses
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Management and Medical Informatics
  • theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

تبیین تجارب زیسته پرستاران بیمارستان شهید مدنی تبریز در مورد عوامل منع کننده و تسهیل کننده آموزش به بیمار در سال 1402:یک مطالعه پدیدار شناسانه

Thumbnail
View/Open
mohammadrezaPour.pdf (1.255Mb)
Date
1402/10/23
Author
محمد رضاپور, زهرا
Metadata
Show full item record
Abstract
چکیده فارسی مقدمه و هدف: انسان برای مراقبت از خود، برای سالم ماندن و بهبودی نیاز به آموزش دارد. اغلب افرادی که بیمار می شوند نیاز دارند در رابطه با وضعیت جدید، پیش آگهی بیماری و نحوه درمان ، خطرها و فواید مربوط به آن مطالبی یادبگیرند.آموزش به بیمار به عنوان وظیفه ای مهم و یکی ازاستانداردهای کیفیت مراقبت پزشکی و علی الخصوص پرستاری به شمارمی آید و تمام بیماران از حق دریافت این آموزش در جهت حفظ سلامت، پیشگیری از بیماری ها و ارتقاءسطح سلامت خود برخوردارند که این آموزش نیازمند یک ارتباط موثر وبا کیفت است. لذا،هدف از مطالعه حاضر، تبیین موانع وتسهیلات تاثیرگذار در آموزش به بیمار ازدیدگاه پرستاران است تا بتوان با تقویت عوامل تسهیل کننده و ارائه راهکار برای جلوگیری از عوامل منع کننده، آموزش به بیمار بهتروبا کیفیت تر از قبل اجرا شود. روش پژوهش این یک مطالعه کیفی با رویکرد پدیدار شناسانه بودکه در سال 1402 دردانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شد.جامعه آماری پژوهش شامل پرستاران بخش های بالینی(جراحی، داخلی ،ویژه،اورژانس) بیمارستان شهید مدنی تبریز بود. مشارکت کنندگان با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و در خصوص چالش ها،موانع و تسهیل کننده های آموزش بیمار از طریق مصاحبه های نیمه ساختار یافته داده ها یی جمع آوری شد .مصاحبه ها با استفاده از یک راهنمای مصاحبه نیمه ساختاریافته از قبل طراحی شده انجام شد. کلیه مصاحبه ها پس از ضبط بلافاصله کلمه کلمه پیاده و تایپ شد و به روش تحلیل چارچوب به طور دستی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها در این مطالعه، پس از مصاحبه با صاحبنظران، چالش ها و عوامل تسهیل کننده آموزش به بیمار شناسایی گردید.سپس تحلیل، تفسیر و طبقه بندی شد. نتایج حاصل از این مطالعه نشان دادند که چالش ها در4تم("نیروی انسانی "، "سازماندهی"، "فرآیندهای مدیریتی و پشتیبانی" ، "خود بیمار و همراهان ")تقسیم بندی شدند که تم های فرعی آنها نیز ("تعدادپرستار"، "نوع و ترکیب آنها"، "نقش و مسئولیت پرستاران"، "حجم کاری پرستاران"،نحوه ارتباط پرستاران"، "برنامه ریزی آموزشی"،"همکاری بین سازمانی"،"پایش و بازخورد"،" منابع مالی"،"آمادگی بیمار"،"سن بیمار"،"عقاید فرهنگی اجتماعی و مذهبی بیمار"،"انگیزه بیمار"،"اهتمام و توجه بیمار" بودند.همچنین عوامل تسهیل کننده در3 تم ("نیروی انسانی"،"سازماندهی"،"فرآیندهای مدیریت و پشتیبانی")تقسیم بندی شدند که تم های فرعی آن نیز("نقش و مسئولیت پرستاران "،"برنامه ریزی آموزشی "،"مشوق و محرک های پیشنهادی پرستاران)بودند. نتیجه گیری نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که چالش ها و عوامل تسهیل کننده تاثیر گذار در آموزش ، در 4 حیطه مدیریتی ، سازمانی ، پرسنلی و بیمار تقسیم بندی می شوند که هر کدام به تنهایی شایان توجه می باشد.البته ناگفته نماند که عوامل تسهیل کننده در مقایسه با چالش ها بسیار ناچیز بودند. کلمات کلیدی آموزش به بیمار، مراقبت پرستاری، مراقبت های بهداشتی
URI
https://dspace.tbzmed.ac.ir:443/xmlui/handle/123456789/71213
Collections
  • theses

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV