طراحی،اجرا وتعیین اثربخشی برنامه کاربردی آموزش اخلاق پرستاری مبتنی برتحلیل خطاهای حرفهای برای گوشی های هوشمند
Abstract
مقدمه: این پژوهش به طراحی و ارزیابی اثربخشی اپلیکیشن آموزشی در حوزه اخلاق پرستاری پرداخته است. هدف اصلی، بررسی تأثیر اپلیکیشن بر ارتقای آگاهی اخلاقی و رضایت کاربران، با تمرکز بر تحلیل خطاهای حرفهای و نیازهای آموزشی دانشجویان پرستاری میباشد..
روش: این مطالعه نیمه تجربی با طرح یک گروهی، پیشآزمون و پسآزمون در آذر ماه سال 1402 در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز بر روی 60 دانشجوی ترم دوم پرستاری که برنامه آموزشی اخلاق حرفهای را نگذرانده بودند، انجام شد. نمونهگیری به روش آسان انجام شد. ابتدا، نیازسنجی آموزشی بر اساس مصاحبه با متخصصان حوزه اخلاق پرستاری و بررسی کوریکولوم انجام شد. سپس، برنامه کاربردی آموزش اخلاق پرستاری با تمرکز بر خطاهای حرفهای طراحی و ساخته شد. وایرفریمی با تأکید بر رابط کاربری ساده و ویژگیهایی نظیر ویدئوها، تصاویر، نمودارها، پخش صوتی، ردیابی پیشرفت کاربران، ارائه بازخورد طراحی شد. پس از اعمال نظرات متخصصان، اپلیکیشن به صورت پایلوت بر روی 10 نفر از دانشجویان اجرا و مشکلات اجرایی برطرف شد. پس از نهاییسازی، برنامه در اختیار افراد مورد مطالعه قرار گرفت و اثربخشی آن با استفاده از پرسشنامه محققساخته آگاهی اخلاقی و پرسشنامه استاندارد تجربه کاربر (UEQ) سنجیده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 25 و روشهای آمار توصیفی و تحلیلی تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد که تفاوت معنیدار آماری بین نمرات پیشآزمون و پسآزمون وجود دارد (p-value = 0.019)، که نشاندهنده تأثیر مثبت اپلیکیشن در ارتقای آگاهی اخلاقی دانشجویان است. همچنین، سنجش رضایت کاربران بیانگر بالابودن رضایت آنان از برنامه کاربردی بوده است