• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • Research Centers
  • Theses
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • Research Centers
  • Theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

تبیین تجارب دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز از پیشرفت تحصیلی در آموزش حضوری و مجازی: یک مطالعه کیفی

Thumbnail
View/Open
اصلاحات_پایاننامه_عبدالعلیپور_1_1.pdf (2.782Mb)
Date
1403
Author
عبدالعلی پور, سمیه
Metadata
Show full item record
Abstract
مقدمه: پیشرفت تحصیلی از مهم¬ترین معیارهایی است که در بررسی توانایی دانشجویان برای اتمام تحصیلات دانشگاهی و رسیدن به مرحله فارغ التحصیلی نقش قابل توجهی را ایفا می¬کند. دانشجویان رشته¬های علوم پزشکی به‌عنوان دریافت‌کنندگان اصلی خدمات آموزشی، بهترین منبع برای شناسایی مشکلات آموزش پزشکی یا بالینی هستند ، زیرا با این فرآیند تعامل مستقیم و غیرمستقیم دارند. روش کار: این مطالعه در سال 1402-1401 با بهره¬گیری از تحلیل محتوای کیفی قراردادی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شد. تعداد 23 نفر از دانشجویان دانشکده¬های مختلف این دانشگاه به روش نمونه¬گیری هدفمند انتخاب و تجارب و دیدگاه¬های آنان تا رسیدن به مرحله اشباع اطلاعاتی مورد استفاده قرار گرفت. برای جمع¬آوری داده¬ها از مصاحبه¬های فردی نیمه ساختاریافته عمیق و با استفاده از یک راهنمای مصاحبه استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها از روش تحلیل محتوای قراردادی استفاده شد. نتایج: دو مضمون کلی در هر دو بخش آموزش حضوری و آموزش مجازی با عناوین "تسهیل¬گرهای پیشرفت تحصیلی" و "موانع پیشرفت تحصیلی" استخراج گردیدند. در بخش آموزش حضوری "اساتید کارآمد"، "نظام ارزشیابی مناسب"، "خصوصیات دانشجو"، "جو آموزشی مناسب" و "حمایت اجتماعی" طبقات برگرفته از 106 کد و 15 زیرطبقه در طول تجزیه و تحلیل داده¬ها به عنوان تسهیل¬گرهای پیشرفت تحصیلی به دست آمدند. همچنین "مشکلات بین¬رشته-ای"، "تدریس نامطلوب"، "مشکلات مرتبط با کوریکولوم"، "مشکلات نظام آموزشی"، "تعاملات بین فردی معیوب"، "نظام ارزشیابی نادرست"، "تسهیلات ناکافی"، "مشکلات اقتصادی-اجتماعی"، "مشکلات فردی-خانوادگی" و "انگیزه ناکافی دانشجو" از طبقات برآمده از 155 کد و 25 زیرطبقه، موانع پیشرفت تحصیلی از دیدگاه دانشجویان بودند. در بخش آموزش مجازی نیز، "انعطاف¬پذیری آموزش"، "ارتقای کیفیت آموزش" و "دانشجو¬محور بودن آموزش" از طبقات مستخرج از 54 کد و 10 زیر¬طبقه به عنوان تسهیل¬گرهای پیشرفت تحصیلی و نیز "عوامل آموزشی"، "عوامل فنی و تکنیکی"، "عوامل اقتصادی" و "عوامل ارتباطی و تعاملی" از طبقات مستخرج از 62 کد و 14 زیرطبقه به عنوان موانع پیشرفت تحصیلی بودند. نتیجه¬گیری: از آنجایی که عواملی مانند رضایت از امکانات آموزشی رفاهی و انگیزه تحصیلی بر کیفیت آموزش تأثیر می¬گذارد، بررسی این متغیرها از دیدگاه دانشجویان برای تدوین قوانین، ارائه تسهیلات مناسب، برنامه¬ریزی برای تربیت دانشجویان توانمند، انتخاب فرآیندهای آموزشی و یادگیری مناسب فراگیران، مفید به نظر می¬رسد. علاوه بر این به نظر می¬رسد، با عنایت به تجارب گرانبها و موفقیت¬های فراوان به¬دست¬آمده، در صورت فراهم آمدن زیرساخت¬های آموزش مجازی، فرهنگ¬سازی صحیح استفاده از تکنولوژی، دسترسی همه¬جانبه دانشجویان به ابزارهای لازم جهت حضور در کلاس¬های مجازی، توانمندسازی اساتید در برگزاری کلاس¬های مجازی و تولید محتواهای الکترونیکی و دیگر شرایط ضروری در کنار هم، آموزش مجازی می¬تواند اثربخشی بیشتری داشته و شیوه¬های مدرن و بسیار مناسب و بعضاً جایگزین خوبی برای آموزش سنتی و یا مکملی اساسی برای آن باشد.
URI
https://dspace.tbzmed.ac.ir:443/xmlui/handle/123456789/71012
Collections
  • Theses

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • مقایسه تغییرات وضعیت آموزش در گروههای آموزش بالینی دانشکده دندانپزشکی تبریز در فاصله سالهای تحصیلی 86-1382 

    رحمان پناه، اسماعیل (دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده دندانپزشکی, 1387)
    آموزش بالینی بخش اساسی و مهم آموزش در علوم پزشکی به شمار می رود . محل اصلی برنامه ریزی و اجرای آموزش بالینی گروههای آموزشی هستند با استفاده از فضا، امکانات، تجهیزات و برنامه های آموزشی، فرایند آموزشی بالینی را اجرا و ...
  • تاثیر استفاده از روش آموزش الکترونیک در کیفیت آموزش درس آسیب شناسی دهان و دندان عملی در دانشجویان دانشکده دندانپزشکی تبریز 

    حسنی دهخوارقانی، آیلا (دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده دندانپزشکی, 1392)
    توسعه سریع تکنولوژی رایانه و دسترسی عمومی به رایانه های شخصی همراه با اینترنت، ای میل و نرم افزارهای گوناگون دسترسی به منابع پزشکی، شرایط مطالعه و کاربرد علوم دندانپزشکی را همانند سایر زمینه ها تغییر داده است. آموزش ...
  • بررسی سطح سلامت دندانهای شیری و دائمی دانش آموزان 6 تا 12 ساله شهرستان تبریز (d.m.f.t.)بواسطه آموزش مربیان بهداشت نواحی پنجگانه اداره آموزش و پرورش در سال 1396 

    بهرام معروفی (دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده دندانپزشکی, 1396/11/11)
    مقدمه و هدف : سازمان بهداشت جهانی برای تعیین وضعیت بهداشت دهان و دندان در بین کشورها و مقایسه آنها با یکدیگر از شاخص های متنوعی استفاده می کند که مهمترین آنها d.m.f.t. / D.M.F.T. یا میانگین دندانهای پوسیده ، پرشده و از دست ...

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV