هماهنگی دستها در نوجوانان مبتلا به ADHD در مقایسه با گروه کنترل
Abstract
اختلال حرکتی از مهمترین علایم اختلال نقص توجه- بیش فعالی است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه هماهنگی دست ها در نوجوانان مبتلا به ADHD و کنترل صورت گرفت.
مواد و روش ها: در این مطالعه که یک مطالعه مقطعی است. نمونه گیری به روش نمونه گیری در دسترس کلیه نوجوانان مبتلا به ADHD توسط فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان تشخیص ADHD گرفته اند وارد مطالعه شد، حجم نمونه برای دو گروه مورد و شاهد 30 نفر به ازای هر گروه انتخاب گردید. بعد از اخذ رضایت، ابتدا در هر دو گروه مصاحبه تشخیصی نیمه ساختاریافته SAPS-K–PL توسط فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان انجام گردید. سپس تکلیف هماهنگی دو دست از سیستم آزمون وینا برای همه نمونه ها سنجش شد. از نرم افزار SPSS.26 و با استفاده از آزمون تی مستقل برای تحلیل داده ها استفاده گردید.
یافته ها: فرضيه اول نشان داد که میانگین مدت زمان هماهنگی دست ها در نوجوانان مبتلا به ADHD و گروه کنترل تفاوت معنی دار با همدیگر ندارند. فرضيه دوم نشان داد که میانگین مدت خطا کل و درصد مدت خطا کل در نوجوانان نوجوانان مبتلا به ADHD در مقایسه با گروه کنترل بیشتر است. یافته های پژوهش در فرضیه سوم نشان داد که سطح دشواری هماهنگی دست ها در نوجوانان مبتلا به ADHD در مقایسه با گروه کنترل تفاوت ندارند.