درک و عملکرد پرستاران از شایستگی فناورانه در مراقبت های پرستاری اورژانس بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز
Abstract
چکیده:
درک و عملکرد پرستاران از شایستگی فناورانه در مراقبت های پرستاری اورژانس بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز
مقدمه: پرستاران بخش اورژانس باید دارای شايستگي های ارتباطي، مديريتي، آموزشي و فناوري باشند. شایستگی فناورانه ، دانش، مهارت و توانایی در استفاده بهینه از فناوری است. هنگام معرفی و استفاده از فناوری در پرستاری، این خطر وجود دارد که تمرکز بیش از حد بر فناوری بیش از مراقبت از بیماران باشد. این موضوع در اورژانس که نیازمند مراقبت باکیفیت جهت حفظ زندگی انسانها است، اهمیت بیشتری دارد. این مطالعه با هدف تعیین درک و عملکرد پرستاران از شایستگی فناورانه در مراقبت های پرستاری اورژانس بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شد.
روش کار: در این پژوهش همبستگی-توصیفی، 218 پرستار شاغل در اورژانس هاي مراکز آموزشی درمانی شهر تبریز با روش نمونه گیري نسبتی تصادفی وارد پژوهش شدند. داده ها با استفاده از ابزارهاي درک و عملکرد پرستاران از شایستگی فناورانه در مراقبت های پرستاری جمع آوري شد. تجزیه و تحلیل داده هاي پژوهش در دو سطح آمار توصیفی و همبستگی صورت گرفت. براي بررسی ارتباط بین درک و عملکرد با متغیرهاي فردي و اجتماعی از آزمون تی مستقل، آنالیز واریانس و همبستگی پیرسون در SPSS نسخه26 استفاده شد.
نتایج: میانگین سنی پرستاران92/7 ± 77/ 36 بود واکثر پرستاران مونث (55%) بودند. میانگین و انحراف معیار نمره درک و عملکرد به ترتیب برابر 19/16±13/138 و 27/15±97/134به دست آمد. طبق نتایج به ازای یک واحد افزایش در درک، عملکرد به طور معناداری 764/ واحد افزایش پیدا کرد.
نتیجه گیری: میانگین نمره درک و عملکرد پرستاران اورژانس از شایستگی فناورانه در مراقبت از میانه بالاتر بود. ارتباط آماري معنی دار این دو مفهوم کمک می کند که با تقویت هر کدام از این مفاهیم، بتوان در رشد مفهوم دیگر نیز موثر بود.