تحلیل برنامه آموزش مدیریت درد در کوریکولوم آموزشی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
Abstract
علی رغم اینکه درد یکی از شایعترین علل شکایت بیماران سرپایی و بستری می باشد، کارکنان مراقبت های بهداشتی آگاهی، نگرش و توانمندی لازم برای بررسی مناسب و دقیق از آن و همچنین درمان و ارزیابی نتایج حاصل از مداخلات درمانی برای این شکایت را ندارند. هدف از این مطالعه تحلیل برنامه آموزش مدیریت درد در برنامه آموزشی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز بوده است.
روش کار: این یک مطالعه توصیفی- مقطعی است که بر روی 168 دانشجوی سال آخر پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام گرفته است. پرسشنامه ای حاوی 50 سوال و مشخصات دموگرافیک بین شرکت کنندگان توزیع گردید. برای ارزیابی کوریکولوم آموزشی رشته پزشکی در خصوص مباحث مربوط به مدیریت درد و نحوه ارائه آموزشهای مربوط به این مفهوم توسط مدرسین این رشته، ضمن بررسی محتوای کوریکولوم آموزشی رشته پزشکی و طرحهای درسی مدرسین این رشته/مقطع از نظر گنجاندن مباحث مربوط به مدیریت درد در این برنامه ها، پرسشنامه دیگری در اختیار مدرسین دروس مرتبط با این مفهوم قرار داده شده و توسط 32 نفر از اساتید رشته ی پزشکی تکمیل و آنالیز گردید. بعد از جمع آوری داده ها، نهایتا کدگذاری انجام و وارد برنامه SPSS شد و با استفاده از روشهای آمار توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته¬ها:
میانگین نمره دانشجویان در سوالات مربوط به سنجش آگاهی ایشان، 5/2±04/14، (کمترین نمره 7 و بیشترین نمره ایشان 21 از 32) بوده است. درصد پاسخهای صحیح به هر 32 مورد (ارزیابی دانش مدیریت درد)4/34 درصد است. (72%) دانشجویان بر این باورند که مدیریت درد بیماران بستری، بصورت صحیح و موثر انجام نمی گیرد. تعداد 109 مورد از دانشجویان (9/64 %) اعلام نمودند در صورت برگزاری کلاسهای آموزشی مرتبط با درد و درمانهای آن، لازم می دانند در این دوره ها شرکت نمایند. بیشترین نگرش منفی دانشجویان نسبت به سوال مربوط به عوارض وابستگی به ترامادول در طولانی مدت بوده است. بطوریکه93 نفر (4/55 %) نسبت به این جمله نگرش مخالف داشته اند. (6/40 %) مدرسین مورد مطالعه، اذعان داشته اند آموزش مدیریت درد برای دانشجویان پزشکی در تمامی مقاطع فیزیوپاتولوژی، کارآموزی و کارورزی ضرورت دارد.