• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

تاثیر استفاده از بسته آموزش چند رسانه ای بر دانش و نگرش دانشجویان پرستاری در زمینه مدیریت درد حاد در بخش‌های اورژانس

Thumbnail
View/Open
NamkiYan 1079پ.pdf (2.283Mb)
مجوز انتشار معصومه نمکیان.jpg (319.7Kb)
Date
1402
Author
نمکیان, معصومه
Metadata
Show full item record
Abstract
چکیده مقدمه: پرستاران نقش اساسی در ارزیابی و مدیریت درد بیماران در طی دوران بستری داشته و لازم است دائما در مورد مدیریت درد بیمار تصمیم گیری نمایند عدم مدیریت مناسب درد عوارض زیادی در ابعاد مختلف زندگی بیماردارد و ممکن است ناشی از توجه محدود به مدیریت درد دربرنامه ها ی درسی پرستاری .باشد. روش شناسی پژوهش: این مطالعه از نوع نیمه تجربی بود که در دانشگاه علوم پزشکی تبریز به انجام رسید. جامعه آماری آن دانشجویان ترم 7 مشغول به تحصیل در دوره کارآموزی در عرصه پرستاری این دانشگاه بودند و حجم نمونه در این مطالعه 80 دانشجو انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این مطالعه، دو پرسشنامه ارزیابی دانش و نگرش پرستاران نسبت به درد بود که روایی آنها با استفاده از روایی محتوایی و پایایی آنها با استفاده از روش سنجش ضریب همبستگی درونی بررسی و مورد تایید قرار گرفت. جهت ارتقا نمره دانش و نگرش دانشجویان مداخله آموزشی با بسته آموزشی چند رسانه ای به صورت انجام کارگاه دوروزه انجام شد . و پرسشنامه های دانش و نگرش در سه نوبت قبل از مداخله آموزشی ، بلافاصله بعد از مداخله و 1 ماه بعد از مداخله آموزشی توسط دانشجویان تکمیل گردید.سپس داده ها توسط نرم افزار spss ورژن 25 آنالیز شد. یافته ها: 80 دانشجو در این مطالعه شرکت کردند. 46.3 مرد و 53.7 زن بودند که که تمامی آن ها در ترم هفتم مشغول به تحصیل بودند. . بعلت نرمال بودن توزیع داده ها , جهت مقایسه میانگین نمرات نگرش و دانش هرکدام از آزمون های pretest و posttest ، از آزمونt زوجی استفاده شد .نتایج آزمون t زوجی نشان داد که میانگین دانش آن ها در زمینه درد حاد بعد از مداخله آموزشی با استفاده از بسته آموزش چندرسانه ای در مقایسه با قبل از مداخله به میزان 04/13 واحد افزایش یافت که این تغییر از نظر آماری معنی-دار می باشد (001/0=P). همچنین، میانگین نگرش دانشجویان در زمینه درد حاد بعد از مداخله آموزشی با استفاده از بسته آموزش چندرسانه ای در مقایسه با قبل از مداخله به میزان 58/1 واحد افزایش یافته است که این تغییر از نظر آماری معنی دار می باشد (038/0=P). این نتایج یک ماه بعد از مداخله آموزشی نیز مورد بررسی قرار گرفت و همچنان پایدار و معنی دار بود. بــرای بررسی ارتبــاط بین ســطح دانـش و نگـرش از آزمـون ضریــب هبســتگی پیرســون انجام شد که نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد دانش 1 ماه بعد با نگرش 1 ماه بعد دانشجویان پرستاری، ارتباط مثبت و معنی داری داشت. بـرای تعییـن ارتبـاط بیـن دانـش ونگـرش دانشجویان پرسـتاری بـا مشـخصات دموگرافیـک آنـان از تحلیل رگرسیون یک و چند متغیره اسـتفاده شد. تحلیل داده ها در سطح معناداری 05/0 انجام شد نتایج آزمون تحلیل کواریانس برای مقایسه نمرات دانش و نگرش در دانشجویان با جنسیت و سابقه کار دانشجویی با سطح معناداری بزرگتر از 05/0 نشان داد که بین دختران و پسران و با سا بقه کاری دانشجویی و بدون سابقه کاری دانشجویی در نمرات دانش و نگرش پس آزمون و پس آزمون یکماه بعد تفاوت معنی داری وجود ندارد . نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان دهنده آن است که آموزش دانشجویان پرستاری با استفاده از بسته آموزشی چند رسانه ای در زمینه مدیریت درد حاد می تواند موجب ارتقاء دانش و نگرش آنها شود. در نهایت با توجه به آنچه در منابع و متون این پایان نامه، بدان اشاره شد، ارتقاء دانش و نگرش دانشجویان پرستاری که نیروی انسانی آینده سستم سلامت را تامین خواهند کرد در زمینه مدیریت درد می تواند موجب رفع آثار منفی تداوم درد بیماران و ارتقاء رضایت و رفاه آنها شود.
URI
https://dspace.tbzmed.ac.ir:443/xmlui/handle/123456789/70168
Collections
  • Theses(NM)

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV