• English
    • Persian
  • Persian 
    • English
    • Persian
  • ورود
مشاهده آیتم 
  •   صفحه اصلی مخزن دانش
  • School of Medicine
  • Theses(M)
  • مشاهده آیتم
  •   صفحه اصلی مخزن دانش
  • School of Medicine
  • Theses(M)
  • مشاهده آیتم
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

بررسي ويژگي هاي روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه کانرز اوایل کودکي فرم والدین در کودکان 3 الي 6 سال و 11 ماهه تبريز

Thumbnail
نمایش/بازکردن
total.pdf (2.282Mb)
تاریخ
1396
نویسنده
احسنی, معصومه
Metadata
نمایش پرونده کامل آیتم
چکیده
اختلال نقص توجه- بيش فعالي بر طبق راهنمای آماری و تشخیصی اختلالات روانی يکي از شايع ترين تشخيص هاي روانپزشکي کودکان و نوجوانان است (1). مطالعات مختلف شيوع ADHD را در کودکان قبل از سن ورود به مدرسه 9/1 الي 2/18 درصد تخمين زده است (2، 3، 4، 5، 6). کانرز برای غربالگری این اختلال، برای سنین 2 تا 7 سال ابزار اختصاصی در 2 فرم والد و معلم گزارشی تهیه کرده است. در این پژوهش هدف تعیین روایی، پایایی، و ارزش تشخیصی نسخه فارسی پرسش نامه کانرز اوایل کودکی – فرم والدین می باشد. روش :پرسشنامه رفتاری کانرز اوایل کودکي فرم والدين داراي 110 آيتم مي باشد با 3 آيتم impairment و 2 آيتم اضافي مجموعاً 115 آيتم دارد. این پرسش نامه شامل 11 زيرمقياس مي باشد . جهت آماده سازی نسخه فارسی ابتدا یک گروه پژوهشی پرسش نامه را به فارسی ترجمه کردند، سپس با تایید انطباق صوری و مفهومی توسط پانل متخصصان، پرسشنامه مجددا به انگلیسی ترجمه شد که با نسخه اصلی همخوانی داشت. جهت تعیین روایی همزمان، از زیر مقیاس ADHD پرسشنامه SDQ در کنار نسخه فارسی ابزار کانرز برای 1013 کودک تحت بررسی استفاده شد. در این مطالعه پایایی درونی برای زیر مقیاس ADHD بررسی شده و پایایی باز آزمایی با تکمیل 35 پرسشنامه در 2 نوبت به فاصله 2 هفته بررسی شد. برای تعیین روایی تشخیصی تعداد 334 کودک مورد مصاحبه بالینی قرار گرفتند. نتایج: برای تمام آیتم های پرسشنامه کانرز، روایی محتوایی با استفاده از کاپای تعدیل شده بالای 76/0 بدست آمد. روایی همزمان ابزار کانرز با استفاده از پرسشنامه SDQ ، با ضریب همبستگی اسپیرمن، 703/0 برآورد شد. در تعیین ارزش تشخیصی، سطح زیر منحنی ROC برای زیرمقیاس ADHD با استفاده از داده های نرمال والدین و متوسط نرمال والدین- مربی به ترتیب 69/0و 73/0 بدست آمد که با حذف 10 % افراد دارای بیشترین اختلاف نمرات والدین و مربی، سطح زیر منحنی به ترتیب به 77/0 و 79/0 ارتقا یافت.با این تحلیل بهترین cut-off پیشنهادی برای نمرات نرمال والدین 26 با حساسیت وویژگی 79 و70 درصد می باشد. پایایی درونی توسط آلفای کرونباخ برای زیر مقیاس ADHD 88/0 محاسبه شد. پایایی بازآزمایی با محاسبه ICC معادل 83/0 بدست آمد.
URI
https://dspace.tbzmed.ac.ir:443/xmlui/handle/123456789/70142
Collections
  • Theses(M)

مخزن دانش دانشگاه علوم پزشکی تبریز در نرم افزار دی اسپیس، کپی رایت 2018 ©  
تماس با ما | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

مرور

همه مخزنجامعه ها و مجموعه هابراساس تاریخ انتشارنویسنده هاعنوانهاموضوعاین مجموعهبراساس تاریخ انتشارنویسنده هاعنوانهاموضوع

حساب من

ورودثبت نام

مخزن دانش دانشگاه علوم پزشکی تبریز در نرم افزار دی اسپیس، کپی رایت 2018 ©  
تماس با ما | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV