• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Management and Medical Informatics
  • theses
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Management and Medical Informatics
  • theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

ارزیابی وضعیت برگزاری دوره های کارآموزی و کارورزی در دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز

Thumbnail
View/Open
elham nazari F2.pdf (3.232Mb)
elham nazari F2.pdf (3.232Mb)
Date
[1402/06/1
Author
نظری, الهام
Metadata
Show full item record
Abstract
چکیده : مقدمه : كارآموزي بخش اساسي و مهم آموزش در هر رشته است و به همین دلیل اصلي ترین مواد درسي در هر رشته اي بشمار رفته كه طي آن فرصتي فراهم مي گردد تا دانشجویان بتوانند در تعامل با مربي و محیط، مفاهیم آموخته شده را در حیطه عمل بكار گیرد. با توجه به اهمیت و نقش دروس كارآموزي در توانمندسازي دانشجو این مطالعه باهدف ارزیابي وضعیت كارآموزي و كارورزي اجرا شده در دانشكده مدیریت و اطلاع رساني پزشكي در دانشگاه علوم پزشكي تبریز ، اجرا شد . مواد و روش ها : یک مطالعه توصیفي تحلیلي ، كه تعداد 84 نفر دانشجو و مربي دانشكده مدیریت و اطلاع رساني پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تبریز در سال 1401 - 1400 كه در آن شركت كردند. جمع آوري داده ها به وسیله پرسشنامه پژوهشگر- ساخته اي بود كه روایي و پایایي آن به تایید رسیده بوده و در این مطالعه نیز روایي آن با نظرخواهي از صاحب نظران و پایایي آن با استفاده از ضریب آلفا كرونباخ 94 / 0 ، تایید گردید كه در آن وضعیت كلي دروس كارآموزي در قالب چهار حیطه : فرآیند آموزش، یاد دهنده، یاد گیرنده و عرصه هاي كارآموزي، تنظیم شده بود، صورت گرفت . در تجزیه و تحلیل داده ها به علت نرمال بودن داده هاي تحقیق از آزمونهاي پارامتریک استفاده گردید. روش نمونه گیري براي مربیان به صورت تمام شماري و براي دانشجویان به صورت در دسترس بود. یافته ها : تحلیل نظرات پاسخگویان نشان داد كه هر دو گروه مربیان و دانشجویان وضعیت كارآموزي و كارورزي اجرا شده در دانشكده مدیریت و اطلاع رساني پزشكي را به ترتیب با میانگین نمره 60.14 و 51.96 در سطح متوسط ارزیابي كردند. تحلیل نتایج بر حسب حیطه هاي مختلف كارآموزي نشان داد كه گروه دانشجویان كمترین میانگین را به حیطه عرصه كارآموزي ) 45.19 ( و گر وه مربیان به حیطه یادگیرنده ) 48.33 ( اختصاص داده اند . همچنین این مطالعه نشان كه هیچ تفاوت آماري بین دیدگاههاي دانشجویان و مربیان بر حسب ویژگي هاي دموگرافیک در مورد وضعیت كارآموزي و كارورزي اجرا شده در دانشكده مدیریت و اطلاع رساني پزشكي وجود ندارد ) 05 / 0 ≤ p .) نتیجه گیری : كافي و مناسب بودن دانش و اطلاعات تئوریک كارآموزان و وجود علاقه و انگیره كافي در دانشجویان براي بهره برداري از زمان هاي كارآموزي هر دو در حیطه یادگیرنده به ترتیب از دیدگاه مربیان و دانشجویان داراي كمترین كمترین میانگین بوده است كه نیاز به توجه و دقت بیشتري دارد. در این زمینه براي تسهیل و سودمند بودن كارآموزیها، بایستي تمركز مسؤولان به ایجاد انگیزه و همچنین مناسب بودن دانش و اطلاعات تئوریک كارآموزان متمركز باشد. کلید واژه ها : كارآموزي ، كارورزي ، دانشكده مدیریت و اطلاع رساني پزشكي
URI
https://dspace.tbzmed.ac.ir:443/xmlui/handle/123456789/69941
Collections
  • theses

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV