بررسی ارتباط بین کیفیت فنی خدمات اورژانس پیش بیمارستانی با مشخصات ارائهدهندگان و پیامدهای سلامت
Abstract
مقدمه: اورژانس پیش بیمارستانی یکی از اجزای اصلی سیستم سلامت است .کشورهای مختلف با لحاظ شرایط خود از مدلهای متفاوتی از این سیستم استفاده میکنند. ارتقای کیفیت خدمات اورژانس پیش بیمارستانی میتواند باعث پیامدهای سلامت مثبت در بیماران شده و از آسیب و مرگومیر افراد پیشگیری نماید.
مواد و روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه کمی –کیفی میباشد که از طریق تطابق پروتکلهای استاندارد درمانی با مداخلات درمانی انجامشده توسط کارشناسان عملیاتی به ارزیابی کیفیت فنی خدمات اورژانس پیش بیمارستانی در ششماهة اول سال 1398 میپردازد. به این منظور تعداد 377 بیمار با سه بیماری نارسایی حاد تنفسی، سندرم حاد قلبی، سکته مغزی مورد مطالعه قرار گرفتند. همچنین ارتباط مشخصات ارائهدهندگان شامل مدرک تحصیلی، سابقه و ساعات آموزش تخصصی با کیفیت فنی خدمات نیز مورد بررسی قرار گرفت و در پایان از طریق مصاحبه با 18 نفر از کارشناسان و مدیران اورژانس پیش بیمارستانی چالشها و موانع اجرای پروتکلهای درمانی در اورژانس پیش بیمارستانی شناسایی شدند.
یافتهها: رعایت پروتکل در سه گروه بیماران تحت مطالعه به ترتیب برای بیماران نارسایی حاد تنفسی 9/54 درصد، بیماران سندرم حاد قلبی با محوریت سکته قلبی 6/65 درصد و برای بیماران سکته مغزی 7/63 درصد است. در بیماران سندرم قلبی حاد بین سابقه خدمت و مدرک تحصیلی با کیفیت فنی خدمات تفاوت معنیدار وجود دارد. در سایرگروه های بیماری بین مشخصات ارائه دهندگان با کیفیت فنی خدمات تفاوت معنیداری مشاهده نشد. کیفیت فنی خدمات در دو گروه
از بیماران ارتباط معنیداری با پیامدهای سلامت دارد. چالشها و موانع اجرای پروتکلها نیز در 7 مولفه اصلی و 34 مولفه فرعی شناسایی شد.
تیجهگیری: پایین بودن کیفیت فنی خدمات پیش بیمارستانی ناشی از عوامل مختلف میباشد که مطمئنا براساس مطالعات موجود بر روی پیامدهای سلامتی بیماران تاثیرگذار میباشد و میتواند موجب افزایش میزان آسیب و مرگ و میر در این بیماران شود. تدوین برنامه های مناسب در راستای مرتفع نمودن موانع موجود لازم و ضروری میباشد.
کلمات کلیدی: اورژانس پیش بیمارستانی، کیفیت فنی، پیامدسلامت