طراحی و ارزیابی برنامه کاربردی وب محور کودک آزاری برای آموزش والدین
Abstract
چکیده پژوهش
مقدمه: یکی از مهمترین تهدیدها برای کودکان کودک آزاری است و به رغم پیشرفت های علمی جوامع، همچنان تعداد گزارش های مربوط به این پدیده رو به افزایش است. برنامه های کاربردی آموزشی می توانند به طور موثری با افزایش مشارکت والدین موجب اصلاح الگوهای تربیتی، کنترل و پیشگیری از بروز آسیب های مختلف به کودکان در دوران کودکی و بزرگسالی شود. لذا هدف از این مطالعه طراحی و ارزیابی برنامه کاربردی وب محور کودک آزاری برای آموزش والدین می باشد.
روش کار: این مطالعه از نوع توسعه ای-کاربردی می باشد. جهت نیازسنجی اطلاعاتی با جستجو در منابع کتابخانه ای پرسشنامه نیازسنجی محتوای آموزشی و چک لیست نیازسنجی قابلیت های کاربردی طراحی شده و جهت نظرسنجی در اختیار متخصصان بالینی و مدیریت اطلاعات سلامت قرار گرفت. براساس عناصر اطلاعاتی و قابلیت های تایید شده برنامه کاربردی کودک آزاری طراحی گردید. با مشارکت 30 نفر از کاربران کاربردپذیری برنامه طراحی شده مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها: متخصصین شرکت کننده تمامی عناصر داده ای و قابلیت ها را ضروری تشخیص دادند. قابلیت های برنامه کاربردی مواردی مثل آشنایی با کودک آزاری و راهکارهای پیشگیری و درمان، مهارت های فرزندپروری، اختلالات رفتاری کودکان، قوانین کودک آزاری و تعامل با متخصص بالینی بود. نتیجه ارزیابی کاربرد پذیری برنامه کاربردی وب محور کودک آزاری از دیدگاه کاربران با میانگین 7.6 از مجموع 9 امتیاز و در سطح خوب ارزیابی شد.
نتیجه گیری: برنامه های کاربردی آموزشی مختلفی با هدف آموزش بیماران یا مراقبین توسعه پیدا کرده اند. ماهیت خاص پدیده کودک آزاری نسبت به سایر بیماری ها، اهمیت توجه ویژه برای طراحی و ایجاد راهکارهای مناسب در جهت ارائه آموزش و افزایش دانش والدین با هدف پیشگیری از کودک آزاری را روشن می سازد. قابلیت استفاده برنامه کاربردی وب محور کودک آزاری در محورهای مختلف کارکرد کلی، صفحه نمایش، مجموعه اصطلاحات، قابلیت یادگیری و قابلیت کلی برنامه برای کاربران رضایت بخش می باشد.
کلید واژه: کودک آزاری، غفلت و آزارعاطفی، برنامه کاربردی وب محور، آموزش والدین