بررسی الگوهای یادگیری کلب در دانشجویان پزشکی ایر ان در سال تحصیلی 1400 - 1401
Abstract
بررسی سبکهای یادگیری دانشجویان در تمامی رشته ها، کمک شایانی در تبیین بهتر و موثر تر کوریکولومهای آموزشی در گوشه و کنار جهان کرده است. از این رو و بدلیل نبود مطالعه قبلی در زمینه سبکهای یادگیری دانشجویان پزشکی سراسر ایران بصورت منسجم، بر آن شدیم تا با انجام این مطالعه خلا مطالعاتی موجود را بهبود بخشیده و در راستای برطرف کردن نیاز های آموزشی دانشجویان رشته پزشکی قدمی موثر بر داریم. در این مطالعه از یک پایگاه جامع حضور دانشجویان پزشکی در یکی از پیامرسانهای پرکاربرد در ایران استفاده شد که جمعیتی بالغ بر 13 هزار نفر را از سراسر کشور و از دانشگاه های علوم پزشکی مخلتف تحت پوشش قرار داده و شامل میشود.
روش کار: این مطالعه یک مطالعه مقطعی-تحلیلی است که در طی بازه زمانی سال های 01-1400 انجام شد و با استفاده از پرسشنامه 12 سوال چهار گزینهای سبکهای یادگیری کلب، تلاش می کند به تبیین این سبکها در جمعیت دانشجویان پزشکی دانشگاه های سراسر ایران بپردازد. در این بررسی شرکت کنندگانی از سراسر کشور، که در رشته پزشکی مشغول به تحصیل هستند، با امتیاز دهی به هر یک از گزینه های این 12 سوال از یک تا چهار (که بصورت انلاین در اخیتار آنان گذاشته شد)، آنها را اولویت بندی کرده و پس از بررسی نمرات داده شده در یکی از چهار سبک یادگیری همگرا، واگرا، جذبکننده، و انطباقیابنده قرار میگیرند. در این مطالعه، تفاوتهای سبکهای یادگیری در میان مقاطع مختلف دانشجویان رشته پزشکی را بررسی می کنیم.
یافته ها : سبک یادگیری دانشجویان بهترتیب واگرا ( 92/28 درصد) ، انطباقیابنده ( 98/25 درصد) ، همگرا (77/23 درصد) جذبکننده (32/21 درصد) بود؛ بین جسنیت(552/0=P) و وضعیت کارورزی (559/0=P) و شیوه یادگیری در شرکت کنندگان در مطالعه هیچ گونه اختلاف آماری معناداری مشاهده نشد.