سبک های یادگیری دانشجویان دندانپزشکی و ارتباط آن با رضایتمندی دانشجویان از وضعیت آموزشی دانشکده دندانپزشکی تبریز در پاندمی کووید 19
Abstract
مقدمه:
تعیین بهترین روش های یادگیری که باعث بهبود یادگیری و افزایش رضایتمندی دانشجویان، خصوصا در شرایط همه گیری ها ی سراسری، امری ضروری است. هدف از مطالعه حاضر بررسی سبک های یادگیری دانشجویان دندانپزشکی و بررسی میزان رضایتمندی آنان در شرایط پاندمی کویدو 19 بود.
مواد و روش ها:
در این مطالعه پژوهش مقطعی، کلیه ی دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه تبریز که در حال تحصیل در مقطع بالینی (ترم تحصیلی7 و بالاتر) بودند و شرایط ورود به مطالعه را داشتند مورد برررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده¬ ها شامل پرسشنامه ساختار یافته سه قسمتی(اطلاعات دموگرافیک، الگوی یادگیری و ضایتمندی) بود. جهت تعیین الگوی یادگیری از پرسشنامه Kolb شامل 12 جمله با چهار گزینه پیشنهادی(هر گزینه بیانگر یکی از چهار شیوه یادگیری تجربه عینی، مشاهده تاملی، مفهوم سازی انتزاعی و آزمایشگری فعال است) استفاده شد. میزان رضایتمندی با استفاده از امتیازدهی صفر تا ده بود. داده ها توسط نرم افزار SPSS نسخه 22 و آزمون کروسکال والیس و انالیز واریانس یکطرفه تحلیل شد.
یافته ها:
30 دانشجو پسر و 30 دانشجو دختر با میانگین سنی 05/2±11/24 سال بررسی شدند. میانگین شیوه یادگیری تجربه عینی 39/5±87/32، مشاهده تاملی 74/4±72/32، مفهوم سازی انتزاعی 81/5±17/33 و آزمایشگری فعال 86/6±25/37 بود. بیشترین الگوی یادگیری در بین داشنجویان سبک همگرا ( 3/43 درصد) وسپس الگوی انطباق یابنده ( 7/31 درصد) در رتبه دوم قرار داشت. الگوهای جذب کننده(7/6 درصد) و واگرا (5 درصد) کمترین فراوانی را داشتند. میزان رضایتمندی دانشجویان، مقدار متوسطی (08/2±84/6) را برای نحوه ی آموزش دانشکده ی دندانپزشکی نشان داد.. ارتباطی را بین سبک یادگیری و رضایتمندی با جنسیت مشاهده نشد.
نتیجه گیری:
بیشترین الگوی یادگیری در بین دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه تبریز سبک همگرا و کمترین الگو، سبک واگرا بود.