بررسی اثر بخشی مولاژ teacher made model با commercial model در آموزش نمونه گیری خون شریانی
Abstract
مقدمه : مطالعه حاضر با هدف اثر بخشی مولاژ teacher made model با commercial model در آموزش نمونه گیری خون شریانی جهت افزایش اثر بخشی آموزشی و نیز استفاده از امکانات و استعدادهای موجود جهت ارتقا آموزش مهارتهای بالینی در دپارتمان اورژانش دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شده است.روش کار: مطالعه حاضر ار نوع تحلیلی مداخله ای قبل وبعد بود که به مدت یکسال با مشارکت 48 نفر از دانشجویان رشته طب اورژانس و دانشجویان دوره عمومی آموزش پزشکی در مقطع اینترنی در دپارتمان اورژانش دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شده است.دانشجویان طبق روال عادی کارگاه ها به سه گروه تقسیم و از نظر سن و جنس و میزان یادگیری همسان سازی شدند. تمام دانشجویان طی یک روند تیوری را یاد گرفتند.در این مطالعه بیمار نما از میان دانشجویان انتخاب شدند، و هیچ آموزش دیگری به آنها داده نشددر نهایت ارزیابی اثر بخشی مولاژ teacher made model با commercial model در آموزش نمونه گیری خون شریانی قرار گرفتند، ارزیابی کنندگان جهت مطالعه حاضر تا حدی که inter-rater-reliability به ۰.۸ برسد آموزش داده شدند. ارزیابی کنندگان نسبت به اینکه کدام دانشجویان مربوط به کدام گروه میباشند blind بوده و برای تمام گروهها یکسان خواهند بود، در نهایت نتایج موجود آنالیز شدند. نتایج: میانگین نمرات ارزیابی در مرحله ی پس از تمرین نسبت به مرحله ی قبل از تمرین افزایش یافته است که این افزایش از نظر آماری معنادار بود (p=0.00). اما میانگین نمرات در موقعیت بالینی بیمار نسبت به مرحله ی پس از تمرین کاهش داشته است که این کاهش از نظر آماری معنادار نبود(p=0.1). مقایسه ی دوبه¬دو نمرات گروه های تمرینی نشان داد هم در مرحله ی پس از تمرین و هم در موقعیت بالینی بیمار سطح نمرات کسب شده در گروه دانشجویان تمرینی با روش TM pair به شکل معناداری بالاتر از هریک از روش های CM و TM بود (p<0.01). همچنین مشخص شد با وجود بالاتر بودن نمرات دانشجویان در گروه آموزشی CM نسبت به TM ، این تفاوت بین دو گروه از نظر آماری معنادار نبود(p>0.3).