• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Health and Nutrition
  • Theses(HN)
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Health and Nutrition
  • Theses(HN)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

تبیین انتظارات دست اندرکاران نظام سلامت از دانش آموخته کارشناسی بهداشت عمومی و انطباق آن با برنامه درسی رشته بهداشت عمومی

Thumbnail
View/Open
maryam rahimzadeh (1).pdf (2.576Mb)
Date
1401
Author
رحیم زاده, مریم
Metadata
Show full item record
Abstract
مقدمه: کارشناسان بهداشت عمومی در نظام سلامت کشور نقش‌های متنوعی را ایفا می‌کنند، لذا دانش آموختگان این رشته باید توانمندی‌های لازم جهت ايفاي نقش به صورت چند تخصصی را كسب نمايند، لذا مطالعه حاضر به تبیین انتظارات کنونیِ دست اندرکاران نظام سلامت از دانش آموخته کارشناسی بهداشت عمومی و انطباق آن با برنامه درسی رشته بهداشت عمومی پرداخته است. روش کار و مواد: پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل محتوای قراردادی است. مشارکت‏کنندگان، 33 نفر از دست اندرکاران نظام سلامت بودند که با استفاده از روش نمونه‏گیری هدفمند و با درنظر گرفتن حداکثر تنوع در ویژگی‏های دموگرافیک دعوت به شرکت در مطالعه شدند. داده‏ها با استفاده از مصاحبه‏های نیمه ساختاریافته انفرادی تا زمان رسیدن به اشباع نظری گردآوری و به طور همزمان تحلیل شد. برای مدیریت تحلیل داده های کیفی از نرم افزار MAXQDA نسخه 2020 استفاده شد. یافته‌ها: چهار درون مایه و زیرطبقات مربوط به هر یک شامل پاسخگویی به نیازهای جامعه (همسو شدن با تغییرات و نیازهای جامعه، لزوم انطباق برنامه درسی با نیازهای جامعه، افزایش سواد سلامت و توانمندسازی جامعه)، توانمندسازی در راستای ارائه خدمات جامعه‏نگر (توانمندی در راستای عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، کسب مهارت‌های ارتباطی، تقویت مهارت‌های کار در عرصه)، تقویت و توسعه مهارت‌های پایه (کسب مهارت‏های کارآفرینی، مهارت تولید و ارزشیابی محتوای آموزشی، توسعه مهارت‌های فردی و اجتماعی) و تقویت اخلاق حرفه‏ای (رعایت حقوق مراجعین، لزوم پایبندی به تعهدات حرفه ای) به عنوان انتظارات دست اندرکاران نظام سلامت از دانش آموخته کارشناسی بهداشت عمومی استخراج گردید. نتیجه‌گیری: با توجه به کمبودهای موجود در سرفصل‌ها و واحدهای برنامه درسی رشته کارشناسی بهداشت عمومی در ارتباط با انتظارات به دست آمده از دیدگاه دست اندرکاران نظام سلامت؛ و به منظور پاسخگویی به چالش‌های جدید سلامتی و همچنین حفظ جایگاه رشته بهداشت عمومی، بازبینی و اصلاح برنامه درسی این کارشناسان ضروری به نظر می‌رسد. سیاست‌گذاران رشته و اعضای هیئت بورد رشته بهداشت عمومی در ایران می توانند مبنای بازبینی کوریکولوم رشته را بر یافته های مطالعه حاضر متمرکز نمایند تا شایستگی های فارغ التحصیلان و نقش آنها در ارتقای سلامت جامعه بیش از پیش نمایان شود.
URI
https://dspace.tbzmed.ac.ir:443/xmlui/handle/123456789/68983
Collections
  • Theses(HN)

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV