تاثیر عوامل بازاریابی درونی بر کیفیت خدمات مراکز درمانی تبریز
Abstract
چكيده
سازمان ها در حال حاضر در محیطی پویا و پرابهام فعالیت می کنند. یکی از بارزترین ویژگی های عصر حاضر تغییرات شگرف و مداومی است که در شرایط اجتماعی و فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و تکنولوژیکی آنها روی می دهد. مسئله اصلی درسازمانهای خدماتی حفظ مشتریان کنونی وجذب مشتریان جدید و ارائه خدمات با کیفیت مناسب می باشدکه این امر یکی از استراتژیهای اساسی سازمانهای جهت بقا می باشد.
این تحقیق با عنوان تاثیر عوامل بازاریابی درونی کیفیت و هدف اصلی آن توسعه آگاهی از مشتریان درونی وبیرونی می باشد ودر این راستا می توان به مطالعه و تعیین رابطه بین کیفیت خدمات درمانی و رضایت مندی کارکنان ومشتریان پرداخت. در واقعدر سازمان های خدماتی منابع مزیت رقابتی کیفیت خدمات و نیروی انسانی ارایه دهنده ی آن خدمت می باشند. ازعوامل مهمی که می تواند موجب ارتقای کیفیت خدمات شود بازاریابی درونی می باشد. بنابراین شناخت تاثیر عوامل بازاریابی درونی بر کیفیت ارایه خدمات بسیار با اهمیت است.. بنابراین پژوهش حاضر به بررسی تاثیر عوامل بازاریابی درونی بر کیفیت ارایه خدمات بهداشتی و درمانی شبکه بهداشت و درمان (استان تبریز) پرداخته است. این تحقیق به روش توصیفی– پیمایشی، انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق، تعداد 291 نفر از کارکنان شبکه بهداشت و درمان می باشند. که پرسشنامه های (ارزش ویژه برند و عناصر آمیخته بازاریابی) با34 سوال در میان آنها توزیع گردید. پایایی پرسشنامه با مقدار آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 0/93 محاسبه شده است. اطلاعات جمع آوری شده به وسیله آمار توصیفی و استنباطی در قالب ضریب همبستگی پیرسون با ضرایب رگرسیونی با نرم افزار spss و مقدار سطح معنی داری (P≥0/05) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته شده است. نتایج تحقیق نشان داد که از دیدگاه جامعه مورد نظر فاکتورهای (چشم انداز سازمان، آموزش و توسعه، سیاست حفظ و نگهداری) بر کیفیت ارایه خدمات بهداشتی و درمانی شبکه بهداشت و درمان (استان تبریز) تاثیر مثبت و معنی داری داشته است. در این ارزیابی عامل آموزش و توسعه رتبه نخست و عوامل چشم انداز سازمان رتبه آخر را دارا است