• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Health and Nutrition
  • Theses(HN)
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Health and Nutrition
  • Theses(HN)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

اجرای برنامه ارتقای ر فتار ایمن داخل خودروی کودکان پیش دبستانی تبریز

Thumbnail
View/Open
Ajami Thesis(1401-10-21) (2).pdf (3.248Mb)
Date
1401
Author
عجمی, ناهید
Metadata
Show full item record
Abstract
مقدمه: آمار تصادفات در کودکان بالاست و سالانه 186300 کودکان در حوادت ترافیکی جان خود را از دست می دهند (بیش از 500کودک در روز یا هر4 دقیقه یک کودک) همچنین سومین عامل مرگ ومیر کودکان زیر پنج سال در کشور ایران تصادفات می باشد. یکی از راهکارهای مهم در این مورد آموزش رفتارهای ایمن است بنابراین مطالعه حاضر با هدف اجرای برنامه ارتقای رفتار ایمن کودکان در داخل خودروی پیش دبستانی شهر تبریز انجام شد. روش بررسی: این مطالعه ی مداخله ای پیش آزمون –پس آزمون است که بر روی کودکان سنین پیش دبستانی انجام گرفت. روش نمونه گیری به صورت تصادفی چند مرحله ای بود. بدین صورت که از بین نواحی چندگانه شهر تبریز دو ناحیه را انتخاب کردیم. با تخصیص تصادفی در هر گروه کنترل ومداخله حجم نمونه برابر160 نفر بود. برنامه جلسات آموزشی شامل 6 جلسه نیم ساعتی برای والدین و کودکان اجرا شد. در این جلسات بسته به پاسخ مرحله پیش آزمون و پاسخ های مناسب برای والدین با استفاده از پیام های ترافیکی ،فیلم و کلیپ های کوتاه و برای کودکان با استفاده از نقاشی، فیلم های انیمیشنی ،شعر در مورد رفتار ایمن در داخل خودرو برای کودکان اجرا شد . در مرحله پس آزمون دوباره از والدین خواسته شد تا پرسشنامه ها را تکمیل کنند. یافته ها: پس از اجرای مداخله آموزشی، درعملکرد رفتار های ایمن، در دو گروه مداخله وکنترل تفاوت معنی داری مشاهده گردید .رفتار غیر ایمن نشستن کودک در صندلی جلو 8/62 % در گروه مداخله ( گروه کنترل 0/27 % ) ، نشستن در بغل سرنشین جلو 4/32 % (کروه کنترل 0/23 % ) ، ایستادن کودک در صندلی های عقب 0/38 % (گروه کنترل 0/7 % ) ، در آوردن دست واعضای بدن از پنجره های خودرو 0/84 % ( گروه کنترل 6/30 % ) کاهش یافته است. نتیجه گیری: مطالعه حاضر نشان دهنده تاثیر مثبت مداخله آموزشی بر اساس یافته های حاصل از تجزیه و تحلیل است که می تواند برای سیاست گذاران جامعه در زمینه کاهش مرگ و آسیب کودکان، والدین، معلمان و محقفین حوزه ترافیک مفید باشد.
URI
https://dspace.tbzmed.ac.ir:443/xmlui/handle/123456789/68438
Collections
  • Theses(HN)

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV