تحلیل بازار و تدوین برنامه بازاریابی برای سبدی از مکملهای غذایی
Abstract
مقدمه: مكملهاي غذايي فقدان و يا كمبود يك يا چند ماده مغذي اوليه در رژيم غذايي را تكميل مينمايند و از طريق ارتقا عملكرد و يا پيشگيري از اختلالات دستگاههاي مختلف بدن، موجبات افزايش سلامت جامعه را فراهم ميكنند. همچنین پیشبینی آینده، مشخص کردن وضعیت بازار و بازدهی آن از لازمههای توسعه تجارت می¬باشد و شرکتها قبل از انجام اقدامات مربوطه بایستی طرح و برنامهی صحیح بازاریابی را تدوین نمایند. برای طراحی یک استراتژی بازاریابی مؤثر، تحقیق بازار و تحلیل نتایج آن بسیار مهم میباشد.هدف: تحلیل بازار جهانی و داخلی مکملهای غذایی و تدوین برنامه بازاریابی برای سبد مکملهای غذایی شرکت مورد مطالعه.
مواد و روش کار : در این پژوهش، با توجه به موضوع آن، از روش مطالعات آرشیوی، کتابخانهای، کتابها، سایتها، مقالات، نشریات، سایر پایگاههای اطلاعاتی، روش پنل نخبگان و تکنیک دلفی به کار برده شده است و جامعه آماری مطالعه حاضر متشکل از 10نفر از متخصصین بازار مکملهای غذایی و مدیران شرکت مورد مطالعه بوده است.یافتهها: با استفاده از پرسشنامههای تکمیل شده توسط خبرگان و بهرهگیری از ابزارهای مدیریت استراتژیک در مجموع 9 راهبرد برای بازاریابی مکملهای غذایی شرکت مورد مطالعه شناسایی شد و در ادامه راهبردهای شناسایی شده اولویتبندی شدند و برنامه اجرایی نیز طراحی شد.نتیجهگیری: در نهایت مهمترین هدف بازاریابی سبد مکملهای غذایی شرکت مورد مطالعه، معرفی صحیح محصولات، تمرکز بیشتر بر بهبود شرایط توزیع به واسطه همکاری با شرکتهای پخش همکار و بازگشت سهم بازار شرکت مورد بررسی به 5% از ارزش ریالی بازار مکملهای غذایی کشور طی بازه 5 ساله براورد شد.